پایه, مقالات

ایرادات رایج در خودروها (قسمت دوم)

در ادامه‌ی بررسی ایرادات رایج در خودروها، به موارد زیر می‌پردازیم.

خودرو به صورت نیمه کامل روشن می‌شود و با رها کردن سوئیچ دوباره خاموش می‌شود:

این ایراد شک ما را به دو قطعه میبرد. اول: خراب و یا نیم سوز شدن کویل و دوم: وجود ایراد در سنسور دورموتور که به هر دو می‌پردازیم.

یکی از کلیدی‌ترین قطعاتی که در قلب هر موتور احتراق داخلی نقش‌آفرینی می‌کند، کویل ماشین است. کویل، قطعه کوچک و مهمی است که با تبدیل ولتاژ پایین باطری به ولتاژ بسیار بالا، جرقه‌ای قدرتمند تولید می‌کند که فرآیند احتراق در موتور را ممکن می‌سازد. بدون وجود این جرقه‌های حیاتی، موتور قادر به تولید نیروی لازم برای حرکت خودرو نیست.

علائم خرابی کویل می‌تواند شامل مشکل در استارت خودرو، افت قدرت موتور، مصرف بالای سوخت، و روشن شدن چراغ چک موتور باشد. همچنین، لرزش‌های غیرعادی موتور و جرقه‌زنی نامنظم نیز از نشانه‌های خرابی کویل هستند.

تأثیرات خرابی کویل بر عملکرد خودرو

خرابی کویل می‌تواند منجر به کاهش قدرت و کارایی موتور، افزایش مصرف سوخت، و افزایش انتشار آلاینده‌ها شود. در برخی موارد، خرابی کویل می‌تواند باعث خاموش شدن موتور و ناتوانی در استارت خودرو شود.

سنسور دور موتور یا موقعیت میل لنگ، قطعه الکتریکی نسبتاً مدرنی است که در موتورهای درون‌سوز قرار دارد و داده‌های موقعیت مکانی پیستون و سرعت دورانی میل لنگ را محاسبه می‌کند.

علائم خرابی سنسور دور موتور عبارت است از:

  • استارت خوردن و روشن نشدن خودرو
  • نمایش نادرست دور موتور خودرو در زمان روشن بودن اتومبیل
  • قطع شدن پمپ بنزین در هنگامی که خودرو استارت می‌خورد.
  • قبل از بالا رفتن دور موتور حالت کات آف ایجاد می‌شود.

چرا خودرو استارت نمیخورد

با چرخاندن فرمان هیدرولیک در دور آرام موتور دچار لرزش و یا خاموشی میشود:

اولین چیزی که برای این ایراد بررسی می‌کنیم، سنسور فشار فرمان هیدرولیک است.

وظیفه سنسور فشار هیدرولیک فرمان آن است که تشخیص دهد فشار در مدار هیدرولیک فرمان بالا رفته و آن را به اطلاع ECU موتور برساند. این سنسور در بازار ایران با نام‌های سوئیچ فشار هیدرولیک، سوئیچ هیدرولیک فرمان، سنسور هیدرولیک فرمان، مهره هیدرولیک فرمان نیز شناخته می‌شود.

دومین مورد بررسی استپر موتور است. استپر موتور یکی از قطعات مهم خودرو است که وظیفه مدیریت و تنظیم دور آرام موتور را به عهده دارد. این قطعه دور موتور را در حالتی که درجا کار می‌کند، در صورت لزوم افزایش یا کاهش می‌دهد. از علائم خرابی استپر موتور میتوان به:

-خاموش‌شدن خودبه‌خودی موتور

این زمانی است که خرابی استپر به آخرین مرحله رسیده است و خودرو در حالت در جا هوای کافی به دست نمی‌آورد. به همین دلیل وقتی موتور در جا کار می‌کند خاموش می‌شود. در برخی موارد حتی ممکن است در جا کار نکند و به ‌محض روشن‌شدن متوقف شود.

-دور آرام ناهنجار و سخت

وقتی استپر موتور سالم است، ماشین باید هنگام در جا کار کردن کاملا نرم و روان کار کند. خرابی استپر باعث می‌شود موتور در حالت دور آرام خشن و سخت کار کند و لرزش‌های شدید داشته باشد. دلیلش این است که در حالت در جا به موتور هوای کمتری می‌رسد و در نتیجه ماشین با تکان‌های شدید واکنش نشان می‌دهد.

مورد دیگر برای ایرادات رایج در خودروها که به بررسی آن میپردازیم این است که:

دمای آب بالا است ولی فن کار نمیکند

برای تشخیص علت کار نکردن فن خودرو، باید موارد زیر را بررسی کنید:

فیوز فن: فیوز فن را بررسی کنید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

رله فن: رله فن را بررسی کنید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

سیم کشی فن: سیم کشی فن را بررسی کنید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

ترموستات: ترموستات را بررسی کنید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

سنسور دمای موتور: سنسور دمای موتور را بررسی کنید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

ایسو: ایسیو را بررسی کنید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

اگر خودتان مهارت کافی برای بررسی این موارد را ندارید، می‌توانید از یک مکانیک متخصص کمک بگیرید.

فن خودرو|ایرادات رایج در خودروها

خودرو در هنگام روشن شدن دچار خامسوزی می‌شود:

خام‌سوزی خودرو چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

به عنوان آخرین نکته در خصوص ایرادات رایج در خودروها به خامسوزی میپردازیم. زمانی که بنزین خودرو به طور کامل با اکسیژن مخلوط نشده باشد و بدون سوختن از اگزوز خارج شود.

در حالت خام سوزی، راننده متوجه می شود که آمپر خودرو با سرعت بیشتری به سمت قسمت قرمز، بخش E، نزدیک می شود و حتی در مواردی ممکن است سبب از کار افتادن ناگهانی خودرو شود. از علائم خام‌سوزی خودرو میتوان به بوی شدید بنزین نزدیک اگزوز خودرو، روشن شدن چراغ چک و دوده زدن روی شمع موتور و خروج بنزین از اگزوز اشاره کرد.

علت خام سوزی و دود سیاه خروجی از ماشین چیست؟

مهم ترین علت‌های خام سوزی ماشین خرابی سیستم جرقه زنی، نقص در سیستم انژکتور، نقص در سیستم اگزوز و خرابی سنسور اکسیژن و بقیه حس‌گرهای متصل به سیستم سوخت‌رسانی است. زمانی که موتور یک خودرو دود تولید می کند، بسته به رنگ و بوی آن می توان مهمترین عاملان تولید آن را شناسایی کرد.

مثلا خروج دود سفید از لوله اگزوز نشان می دهد که مایع خنک کننده موتور که از واشر خراب یا یکی دیگر از قطعات داخلی خراب موتور عبور کرده در محفظه احتراق می سوزد. در وافع شلنگ دمیده شده رادیاتور که مایع خنک کننده را روی یک موتور داغ می پاشد، دود سفید رنگی شبیه بخار تولید می کند. مایع خنک کننده دودی با بوی تند و شیرین تولید می کند و اگر بین انگشتان شما مالیده شود احساس چربی می کنید.

یا مثلا خروج دود آبی یا خاکستری با بوی تند و تلخ از لوله اگزوز نشانگر روغن سوزی موتور است. دلایل احتمالی آن نشت سوپاپ، فرسوده شدن یا گیر کردن رینگ‌های پیستون، وصل شدن دریچه  PCV، پر شدن بیش از حد میل لنگ، عدم تعویض منظم روغن یا استفاده از نوع نامناسب روغن است. مایع گیربکس مکیده شده به منیفولد ورودی از یک مدولاتور خلاء گیربکس معیوب، دود غلیظی مایل به خاکستری از لوله اگزوز خارج می کند.

خروج دود سیاه از اگزوز به این معنی است که احتراق ناقص در حال رخ دادن است. نشتی انژکتور سوخت، رگلاتور فشار سوخت معیوب، خرابی سنسور موتور یا جزء احتراق منجر به خام سوختن ماشین می شود که به سوخت خام غیر مشتعل اجازه می دهد تا به سیستم اگزوز راه پیدا کند و از لوله اگزوز خارج شود. دود سیاه ناشی از یکی از این شرایط است و بوی بنزین شدیدی می دهد. تا زمانی که مشکلات رفع نشود، وسیله نقلیه شما ضعیف کار می کند و مسافت پیموده شده بنزین ضعیفی مصرف خواهد کرد و حتی ممکن است به سنسور اکسیژن و مبدل کاتالیزوری آسیب برساند.

در این مقاله و مقاله قبلی سعی کردیم ایرادات رایج در خودروها را بررسی کنیم. اگر احساس کردید خودرو ایرادی پیدا کرده‌‌‌ است، آن را نادیده نگیرید! رسیدگی به‌موقع بسیار مهم است؛ زیرا یک مسئله جزئی ممکن است با سهل‌انگاری و پشت‌گوش‌انداختن به مشکلی بزرگ تبدیل شود. توجه‌نکردن به ایرادات خودرو، دو موضوع مهم را در پی دارد که یکی متحمل هزینه‌های زیاد شدن و دیگری، به‌خطرافتادن امنیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *