درباره ما
امروزه با توجه به کیفیت پایین سنسوراکسیژن های چینی که در بازار ایران با قیمت گزاف به عنوان جنس اصلی در پاکتهای ژاپن به فروش میرسد، بر آن شدیم این قطعه را به صورت استوک کم کار ژاپنی وارد کرده و در اختیار مشتریان عزیز قرار دهیم.
تخصص ما در وارد کردن جدیدترین مدلهای سنسوراکسیژن ژاپن است که دقیقا با ایسیو خودروهای ایرانی مطابقت کند و بهترین عملکرد برای موتور خودرو را به همراه داشته باشد.
صفر تا صد
سنسور اکسیژن به زبان ساده
احتمالا بارها اسم سنسور اکسیژن به گوشتان خورده است، ولی آیا با وظیفه ی این قطعه مهم و نحوه ی عملکرد آن در ماشین نیز آشنایی دارید؟ یکی از مهمترین سنسورها در ماشینهای جدید سنسور اکسیژن یا سنسور لامبدا است. توی این مقاله قصد داریم، باطرح 7سوال اساسی هر آنچه که باید دربارهی عملکرد، عیب یابی و نگهداری سنسور اکسیژن بدانید را مورد بررسی قرار دهیم.
امروزه در زمان خرید خودرو، میزان مصرف سوخت خودرو یکی از نکات مهم برای خریداران است؛ حتی در برخی از کشورها به دلیل وضع مقررات درباره میزان تولید آلاینده های زیست محیطی کنترل مصرف سوخت و انتشار آلاینده های ناشی از آن از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است. هدف از بکار بردن این قطعه در ماشین، کاهش آلایندگی خودرو و داشتن هوای پاکیزه تر است.
سنسور اکسیژن یکی از تحولاتی بود که بعد از آزمون خطاهای بسیار در پروسه تولید اتومبیل، توسط شرکت بوش به مرحله تولید و نصب بر روی خودروها رسید و در سال ۱۹۶۰ وارد عرصه توسعه شد. در سال ۱۹۹۷، کمپانی های بسیاری شروع به بهره وری از این قطعه در تولید خودروهای خود کردند. امروزه تمامی کمپانی های خودورسازی جهان از این قطعه مهم در بخش فنی خودرو بهره میبرند.
این قطعه در سیستم خودرو تعبیه شده که میزان اکسیژن موجود در گاز خروجی حاصل از احتراق موتور را کنترل میکند. سنسور اکسیژن گزارش های مبنی بر میزان اکسیژن در مخلوط سوخت و هوا را با سیگنال هایی به بخش کامپیوتر مرکزی ارسال میکند و ایسیو خودرو زمان پاشش انژکتورها را تنظیم میکند تا موتور ماشین بهترین بازدهی را داشته باشد.
سنسور اکسیژن در سیستم اگزوز اتومبیل قرار دارد. در اکثر خودرو هایی که دارای سیستم عیب یابی نسل ۲ یا OBD-II هستند، دو سنسور اکسیژن وجود دارد که یکی قبل و یکی بعد از کاتالیست قرار گرفته و راندمان موتور را همزمان مورد بررسی قرار میدهند. ساختار سنسور اکسیژن ماشین بصورت کلی از:
* یک بدنه سرامیکی (چینی)
* یک سری از جنس پلاتینیوم
ساخته شده است که توسط یک غلاف فلزی (دی اکسید زیر کونیم) محافظت میشود.
* یک المنت گرم شونده، دمای سنسور را کنترل کرده و آن را تا ۳۰۰ الی ۸۰۰ درجه سانتی گراد میرساند.
* قسمت بیرونی حباب با یک لایه متخلخل از جنس پلاتین پوشش داده شده که دو نوار پلاتینی در آن وجود دارد. این نوارها به عنوان الکترود و کنتاکت ها عمل میکنند.
در سنسور اکسیژن های قدیمی تر یک سوراخ کوچک بر روی پوسته ضخیم آن وجود داشت که محل جریان هوا بود اما در سنسور های جدید که از تکنولوژی بالاتری در ساخت آنها استفاده شده، این تنفس از میان کانکتور سیم ها انجام میشود، این فضای کوچک برای عایق بندی، محل مناسبی برای ورود هواست. برای جلوگیری از ایجاد انسداد در این منافذ بهتر است توجه داشته باشید که سنسور اکسیژن هیچ وقت چرب نشود.
با سنجش اختلاف میان نسبت اکسیژن و مخلوط سوخت، سیگنال هایی در درون سنسور اکسیژن منجر به تولید ولتاژ در حباب سرامیکی میشود و ولتاژ تولید شده به ایسیو منتقل میشود.
عوامل مختلفی در میزان رقیق و غنی شدن سوخت در موتور ماشین تاثیر گذار است؛ این موارد عبارتند از:
* دمای هوا
* موقعیت دریچه گاز
* فشار بارومتریک
* درجه حرارت مایع خنک کننده موتور
با مخابره اطلاعات توسط سنسور اکسیژن، کامپیوتر خودرو مخلوط سوخت را در شرایط کاملا بالانس و متعادل نگه میدارد. اگر این قطعه اطلاعاتی مبنی بر میزان غنی بودن بیش از حد سوخت (مصرف بیشتر اکسیژن در فرآیند احتراق و کم بودن میزان آن در اگزوز) را به ECU منتقل کند، کامپیوتر شروع به کاهش و کوتاه سازی پالس های پاشش انژکتور میکند و تزریق سوخت را در موتور کاهش میدهد.
با اعمال این فرآیند توسط کامپیوتر، میزان مخلوط سوخت به سمت رقیق شدن پیش میرود و دیتا عدم سوخت کافی توسط سنسور اکسیژن به ECU منتقل میشود. در این حالت، ECU پالس پاشش انژکتوری را مجددا افزایش میدهد و باعث تزریق سوخت بیشتر در موتور میشود. کاهش و افزایش مخلوط سوخت در نتیجه سبب ایجاد بالانس در عملکرد موتور میشود. این فرآیند، حلقه کنترل فیدبک سوخت نام دارد و در به حداقل رساندن میزان آلایندگی خودروها کمک شایانی میکند که وظیفه اصلی سنسور اکسیژن است.
سنسور اکسیژن اول بر روی منیفولد دود خودرو قرار گرفته است.در برخی مواقع هم این سنسور بر روی لوله های رابط و کاتالیست تعبیه میشود. سنسور اکسیژن پایین به منظور اندازه گیری گاز های خروجی در بخش خروجی اگزوز نصب میشود و وظیفه آن نظارت بر عملکرد کاتالیزور برای تصفیهی گازهای سمی است.
سنسور اکسیژن قطعهای مادامالعمر در ماشین محسوب نمیشود و بعد از مدتی ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. با توجه به قرار گیری این قطعه در معرض دود های خروجی، تجمع آلاینده ها بر روی نوک سنسور سبب کثیف شدن و گرفتگی آن خواهد شد. این مواد مختلف از قبیل سرب، سیلیکون، سولفور، و رسوب روغن و برخی مواد مکمل سوخت هستند که سبب گرفتگی در سنسور میشوند.
علاوه بر آن، عوامل محیطی دیگری از جمله آب، مواد معدنی، و روغن سبب معیوب شدن این قطعه میشود. این موارد در نهایت موجب ایجاد اختلال در کارکرد درست این قطعه و خرابی سنسور اکسیژن میشود. از دیگر عواملی که منجر به خرابی سنسور اکسیژن میشود میتوان به:
- گازسوز کردن خودرو بصورت کارگاهی
- کارواش و موتور شویی ماشین (ریختن آب روی سنسور)
- روغن سوزی ماشین
- خرابی واشر سرسیلندر ماشین (واشر زدن)
- خامسوزی بیش از حد
- ضربه خوردن به سنسوراکسیژن
- حذف کاتالیزور
اشاره کرد.
پیامهای هشدار فوری به راننده اجازه میدهند تا خیلی زود از خرابی سنسور اکسیژن آگاه شود و از آسیب زیاد سنسور اکسیژن معیوب به خودرو جلوگیری کند. در ادامه چند مورد از علائم خرابی سنسور اکسیژن اشاره آورده شده است:
- افزایش مصرف سوخت
افزایش ناگهانی مصرف سوخت میتواند با موضوعات مختلفی مرتبط باشد که یکی از آنها خرابی سنسور اکسیژن است. اگر این سیستم درست کار نکند، سنسور اکسیژن اجازه میدهد تا مقدار زیادی سوخت به موتور تزریق شود، درنتیجه مسافت پیمودهشده در مقابل سوخت مصرفی کمتر است.
- کاهش عملکرد موتور:
به سختی حرکتکردن یا بینظمی در طول درجا کار کردن ماشین از علائم اولیهی خرابی سنسور اکسیژن است. علاوهبراین، مشکلات دیگر موتور مثل خاموششدن، مکث یا از دست دادن قدرت و ریپ زدن هم میتواند با خرابی سنسور اکسیژن مرتبط باشد.
- روشن شدن چراغ چک خودرو
هر زمان که چراغ موتور روشن شد باید به تعمیرگاه مراجعه کنید. دلایل روشن شدن چراغ چک موتور متفاوت است پس در وهله اول باید علت اخطار را پیدا کنید. اگر این مشکل به سنسور اکسیژن مربوط باشد باید در صورت لزوم سنسور اکسیژن تعویض شود.
- افزایش آلایندگی اگزوز
در صورت خرابی این سنسور ممکن است متوجه دود سیاهی شوید که از اگزوز ماشین خارج میشود.
بهترین راه برای تشخیص خرابی سنسور اکسیژن دیاگ زدن خودرو است، لذا پیشنهاد میکنیم با مشاهده هر یک از موارد فوق اتومبیل خود را به متخصص نشان دهید تا با دیاگ از سلامت یا خرابی سنسور اکسیژن ماشین اطمینان حاصل کنید.
بحث خرید قطعات و لوازم یدکی خودرو جزء یکی از پر چالش ترین و حساس ترین موضوعات در بازار است چرا که در دهه های اخیر شاهد ورود بسیاری از محصولات متفرقه و تقلبی بوده ایم که علاوه بر نداشتن کیفیت مطلوب، باعث آسیب رساندن جدی به سیستم فنی خودرو میشوند.
از همین رو، تهیه محصولات اصل و با گارانتی از مهم ترین مواردی است که هنگام خرید کالا باید به آن توجه کامل داشته باشیم. سنسور اکسیژن نیز از دسته کالاهایی است که نمونه های تقلبی چینی بی کیفیت به عنوان جنس اصلی در پاکت های ژاپن با قیمت گزاف به فروش می رسد. از این رو، ما این قطعه را به صورت استوک کم کار اصلی ژاپن و آلمان
وارد کرده و در اختیار مشتریان عزیز قرار میدهیم.
تک به تک سنسورهایی که برای شما میفرستیم، روی موتور بسته میشن و از تست سلامت با دستگاه دیاگ عبور میکنن. این محصول از جنسهای نو بازارتضمینی تر هست و موارد بسیاری پیش اومده که ما از جنس نو پارامتر گرفتیم و بعد از پنج دقیقه المنتش قطع شده. پس خیالتون از بابت سالم بودن جنس راحت باشه. اگر موارد آسیب زا به سنسوراکسیژنهای ما وارد نشود مثل ضربه خوردن، آب ریختن روی سنسور و….. حداقل تا 4 برابر عمر جنسهای بازار بهتون کار میده.
به هیچ عنوان سنسور اکسیژنتون رو با مواد آلتراسونیک یا مواد شستشو انژکتور یا هیچ چیز دیگری شستشو ندهید. اینکار سنسوراکسیژن رو نابود میکنه. تقریبا 90 درصد افراد بعد از اینکار بهمون پیام دادن که سنسورمون خطای موقت میزنه چون عنصر سنسور اکسیژن با دود کار میکنه.