پایه, مقالات

سنسور سطح بنزین

تصور کنید قطعه‌ای وجود نداشت که با کمک آن متوجه شویم در مخزن چقدر سوخت وجود دارد. حتی تشخیص سطح سوخت موجود در جایگاه به واسطه‌ی سنسور‌های تشخیص سطح بنزین امکان‌پذیر است. این سنسورها در   نظارت بر مخزن ژنراتور، تجهیزات معدن، نظارت بر مخزن سوخت، نظارت بر مخزن نفت، نظارت بر مخزن دیزل و نظارت بر مخزن کشتی های دریایی کاربرد دارد. در این مقاله راجع به این سنسور حیاتی یعنی سنسور سطح بنزین صحبت می‌کنیم. این سنسور اطلاعات دریافتی خود را از سطح بنزین و مقدار بنزین به ECU ارسال می کند و شما را از وضعیت بنزین خودرو مطلع می کند.

سنسور سطح بنزین

این سنسور که یک پتانسیومتر است، از سنسورهای قدیمی خودرو محسوب می‌شود که در مدل‌های کاربراتوری نیز به کار می‌رفت. به آن سنسور شناور بنزین هم می‌گویند چرا که با اتصال به شناور سیستم پمپ بنزین مقدار بنزین موجود در باک را اندازه‌گیری کرده و میزان آن را با درجه‌ی بنزین روی پشت آمپر به راننده گزارش می‌دهد. در خودروهای انژکتوری این گزارش به ECU ارسال می‌شود. خرابی آن باعث می‌شود میزان واقعی بنزین در پشت آمپر نمایش داده نشود.

انواع سنسور سطح سوخت:

  • سنسور مقاومتی
  • سنسور فشاری
  • سنسور مغناطیسی
  • سنسور خازنی

سنسور مقاومتی

این نوع سنسور با تغییر مقاومت سنسورهای شناور نسبت به ارتفاع سطح سوخت در باک، میزان سوخت خودرو را به شما اطلاع می دهد. هرچه سطح سوخت پایین تر باشد مقاومت این سنسور بیشتر است و هرچه سطح سوخت بیشتر و بالاتر بوده میزان مقاومت آن کاهش می یابد. نقطه ضعف سنسور حساس به تماس مقاومتی ساییدگی و پارگی سنسور به دلیل لغزش تماس درون عناصر حسگر است.  سایش و پارگی باعث کاهش عمر سنسور می شود.

سنسور سطح بنزین

سنسور سوخت فشاری

این سنسور بر طبق فشار وارده بر باک میزان سوخت خودرو را اندازه گیری می کند و اطلاعات آن را به کامپیوتر خودرو ارسال می کند. مقدار فشار ورودی در باک رابطه مستقیم با میزان مصرف سوخت خودرو دارد. هر چه میزان فشار در باک بیشتر باشد میزان سوخت بیشتر است و هرچه میزان فشار کمتر باشد میزان سوخت خودرو کمتر است. این سنسورها تحت تأثیر بخار یا سایر موانع محیطی قرار نمی گیرند، مقرون به صرفه هستندو نصب راحتی دارند.

سنسور سوخت مغناطیسی

این مدل از سنسور سوخت دقت بالایی دارد. این سنسور با استفاده از پالس های مغناطیسی میزان سوخت خودرو را اندازه گیری می کند. این سنسور می تواند همزمان چند باک را اندازه گیری کند. به همین دلیل در بعضی خودروها استفاده می‌شود.

سنسور خازنی

مقدار خازن بین دو فلز که با تغییر حجم سوخت تغییر می‌ کند، اندازه‌گیری می ‌شود. با تغییر خازن در باک خودرو میزان مصرف سوخت اندازه گیری می شود و اطلاعات آن به سیستم ارسال می شود.

سنسور سطح سوخت خازنی به سنسور سطح مایع خازنی اشاره دارد که برای اندازه گیری سطح روغن استفاده می شود.  همانطور که ارتفاع الکترود ثابت است سطح سوخت بین الکترودها تغییر می کند که منجر به تغییر دی الکتریک می شود. تغییر سطح روغن به تغییر در مقدار خازن تبدیل می شود.

مزایای سنسور خازنی به شرح زیر است:

  • آنها دقت، دوام و قابلیت اطمینان بالایی دارند.
  • هیچ قطعه متحرکی درگیر نیست بنابراین احتمال سایش و پارگی کاهش می یابد.
  • می تواند مایعات متراکم را تشخیص دهد.
  • حساسیت بالاتر و وضوح بسیار خوبی دارد.
  • در برابر تلاطم مقاوم هستند.

حسگرهای سطح سوخت، همراه با ردیابی و نظارت استخراج اطلاعاتی مانند:

  • سطح سوخت در باک
  • مصرف سوخت در طول زمان
  • وضعیت سوخت مجدد/تخلیه

را بررسی می کند.

از مزایای اصلی استفاده از سنسورهای سطح سوخت می توان به صرفه جویی در هزینه سوخت  و اطلاعات قابل اعتماد و دقیق در مورد مصرف سوخت اشاره کرد. ارائه اطلاعات دقیق در مورد عملیات سوخت رسانی و تخلیه سوخت به مدیریت مصرف سوخت کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *