حتما شما هم شنیدهاید که صدای غیرمتعارف از خودرو، نشاندهندهی یک مشکل جدی در سیستم خودرو است. از آنجایی که صدای موتور خودرو برای ما یک صدای معمول به حساب میآید، شنیدن کوچکترین صدای اضافه ما را نگران میکند. گاهیاوقات خود راننده میتواند بعضی از مشکلات خودرو را که منجر به ایجاد سروصدا میشود، رفع کند اما تقریباً بیشتر مشکلات نیاز به یک متخصص دارد. به همین منظور، تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی 14 صدای دردسرساز خودرو بپردازیم.
شنیدن صدای جیغ پس از روشن کردن خودرو
اگر هنگام روشن کردن ماشین، صدایی شبیه به جیغ به گوشتان میرسد و پس از گرم شدن خودرو از بین میرود، احتمالا مشکل از تسمه دینام است. اگر با تعویض تسمه دینام مشکل پابرجا بود، احتمال فرسودگی تنسیونر وجود دارد. تنسیونر در واقع تنظیمکننده میزان کشیدگی تسمه دینام است. برای اطمینان میتوانید هنگامی که موتور روشن است، روی تسمه دینام آب اسپری کنید. اگر با اسپری آب، صدای جیغ از بین رفت، مشکل مربوط به فرسودگی تسمه است. در این حالت بهتر از ماشین را خاموش نموده و تسمه را از حیث پارگی، ترک و … بررسی کنید تا پارگی یا ترک نداشته باشد.
شنیدن صدای ناله هنگام چرخاندن فرمان خودرو
اگر زمانیکه پارک کردید و هنوز موتور خودرو روشن است، با چرخاندن فرمان به چپ و راست صدایی شبیه ناله از آن میشنوید، احتمالا سطح مایع هیدرولیک فرمان پایین آمده است. این صدای ماشین با اضافه کردن مایع هیدرولیک رفع میشود. بااینحال بررسی کنید که مایع در اثر نشتی کاهش نیافته باشد زیرا در این صورت باید نزد مکانیک بروید و نشتی را اصلاح کنید.
صدای اضافه در هنگام پیچیدن (دور زدن)
سومین مورد از 14 صدای دردسرساز خودرو، خراب شدن سرپلوس یا میله آن منجر به صدای کلیک کلیک خواهد شد. در صورتی که هنگام چرخاندن فرمان به سمت راست، این صدا را میشنوید، ایراد مربوط به میله سمت راستی است. در غیر این صورت مشکل به میله سمت چپ مربوط است. البته گاهی صدای کلیک کلیک میتواند در اثر شل شدن میله رابط چرخ و فرمان هم ایجاد شود. این مشکل بسیار خطرناک بوده و احتمال از دست رفتن کنترل خودرو هنگام رانندگی وجود دارد. از این رو باید در سریعترین زمان ممکن ماشین را به یک تعمیرکار ماهر نشان دهید.
صدای تق تق و خرخر موتور سرد
در مناطق سرد، معمولا بنزین و روغن در اثر سرما دچار انقباض میشود. هر چه شدت سرما بیشتر باشد و برای مدت زمان طولانیتری خودرو را استارت نزده باشید، سوخت و روغن بیشتر منقبض و سفت میشود. در این حالت هنگام استارت زدن، فرآیند بخار شدن بنزین برای چند لحظه با مشکل روبهرو میشود. بههمین دلیل در محفظه احتراق صدایی شبیه تق تق بهگوش میرسد که نگرانکننده نیست. از طرفی پمپ روغن هم برای انتقال روغن سفت شده کمی دچار مشکل میشود و صدای خرخر از ماشین به گوش میرسد. این مسئله هم با گرم شدن موتور رفع میشود. بههمین دلیل توصیه میکنند در فصل سرما قبل از حرکت کردن، اجازه دهید تا موتور بهخوبی گرم شود.
صداهای نامتعارف هنگام ترمز گیری
اگر زمانی که ترمز میکنید صداهای غیرعادی میشنوید، به احتمال خیلی زیاد سیستم ترمز دچار مشکل است. خرابی در سیستم ترمز و لنتها بسیار خطرناک است و باید سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید. مورد بعدی شنیدن صدای تقه در زمان ترمزگیری است که معمولا مربوط به آسیبدیدگی یا از بین رفتن کالیپر ترمز و یا دیگر قسمتهای آن است. در برخی مواقع نیز این صدا به سبب نصب نادرست سیستم ترمز خواهد بود. در اخر اگر در زمان ترمزگیری، صدایی شبیه کشیده شدن دو فلز روی یکدیگر میشنوید، لنتها را باید بررسی کنید. زیرا در این شرایط با هر بار ترمز گرفتن، یکی از روتورها آسیب خواهد دید
صدای سوت از خودرو روشن
این صدا از خودروی روشن دو دلیل دارد. اگر این صدا را از داخل ماشین به گوش میرسد، احتمالا نوارهای عایق خودرو خراب شده و نیاز به تعویض دارند. اما در صورتی که صدای سوت را از زیر کاپوت میشنوید، خراب شدن شیلنگهای سیستم خنککننده موتور میتواند دلیل بروز این صدا باشد. این شیلنگها به واسطهی دوام کمی که دارند و گردش مداوم مایع خنککننده به دور موتور، معمولا دچار ترک شده و از کار میافتند. بنابراین باید آنها را بررسی نموده و در صورت نیاز تعویض کنید.
در برخی از موارد صدای سوت بعد از خاموش شدن خودرو نیز ادامه دارد. در این مواقع باید به سراغ درپوش فشار رادیاتور بروید. زیرا شکستن مهروموم واشر لاستیکی آن و خروج هوا از رادیاتور میتواند منجر به ایجاد صدای سوت شود.
صدای تیکتیک از موتور روشن
ممکن است این صدا از پیستونها باشد. برای اینکه پیستونها نرم و روان کار کنند، باید چرب باشند. بنابراین اگر سطح روغن پایین آمده باشد صدای پیستونها بلند میشود. ابتدا با میله ژرفاسنج سطح روغن مخزن را بررسی کنید. اگر مشکل از کمبود روغن نبود، اتومبیل را به تعمیرگاه ببرید.
صدای انفجار
برای عیب یابی خودرو از روی صدا ، همیشه نباید به صداهای داخل پیشرانه اتومبیل توجه کرد؛ گاهی اوقات سرو صداها از بخش های دیگری از ماشین از جمله اگزوز شنیده می شود. اگر صدای شنیده شده مانند صدای انفجاری بلند داخل اگزوز خودرو باشد پدیده بکفایر اتفاق افتاده است. احتمالاً مخلوط سوخت و هوا بیش از اندازه غنی است. همچنین دلیل دیگر این پدیده می تواند عملکرد ناقص و نادرست کاتالیزور اگزوز باشد. بکفایر در واقع اشتعال سوخت و هیدروکربن های نسوخته خارج از محفظه احتراق (قبل و بعد) که بر اثر از تنظیم خارج شدن مقدار سوخت و هوای موتور اتفاق می افتد. در مورد ذکر شده بالا این گازها به صورت خود به خود داخل لوله اگزوز مشتعل می شوند.
بکفایر در خودروهای اسپرت و تقویت شده، بسیار طرفدار دارد و از اجزای جدانشدنی نمایش ها و همایش های خودرویی دنیا است.
صدای تقتق
اگر از زیر ماشین صدایی شبیه به تقتق میشنوید، مشکل از یاتاقان است. اصطلاح یاتاقان زدن از اینجا آمده است. این صدای تقتق و ضربه مانند ممکن است از زیر کاپوت شنیده شود. در این حالت ممکن است مصرف سوخت با اکتان خیلی پایین باعث این صدا شده باشد. اگر صدای ماشین از بخش مرکزی خودرو بهگوش برسد و شبیه صدای سیلی زدن باشد، احتمال دارد رینگ پیستون یا دیواره پیستون فرسوده شده باشند.
در هر دو حالت، اگر با شنیدن صدای تقتق یا سیلی زدن بیتوجهی کنید و خودرو را خاموش نکنید، ممکن است موتور بسوزد. برای بردن خودرو به تعمیرگاه، بهترین کار این است که با امداد خودرو تماس بگیرید. صداهای ضربه مانند ممکن است بر اثر مشکلاتی در سیستم برق خودرو باشد. هر نوع صدای تق تق، ناک یا صداهایی شبیه به ضربهزدن را باید جدی گرفت.
صدای یک یا چندبار کلیک
اگر هنگام روشنکردن ماشین ابتدا صدای کلیک کلیک شنیده شود و ماشین هم روشن نشود، مشکل از باتری ماشین است و باید باتری را عوض کنید.
صدای ضربات آهسته و پیوسته یا کلیک در موتور
شنیدن صدای ضربات آهسته و پیوسته یا کلیک در موتور معمولا در اثر کمبود روغن موتور رخ میدهد. بنابراین باید ابتدا سطح روغن موتور را بررسی نمایید. اگر میزان آن به اندازه کافی است، احتمالا مشکل نشت روغن در مسیر سیستم روغنرسانی وجود دارد. البته در برخی مواقع صدای کلیک در موتور بر اثر تجمع آلودگیها داخل سیستم روغنرسانی، خرابی میل سوپاپ و یا گیر کردن اهرمها ایجاد میشود.
صدای خفیف و بم یا زوزه در زیر خودرو
عوامل مختلفی می توانند منجر به تولید این صدای ناهنجار در خودرو شوند. اگر با تغییر در شتاب خودرو صدا نیز تغییر می کند احتمالاً دیفرانسیل نیاز به روغن دارد؛ گیربکس مشکل پیدا کرده، سیبک ها پوسیده شده اند و یا بلبرینگ چرخ ها مشکل پیدا کرده اند. مشکل اینگونه صداها این است که در زیر خودرو تشدید شده و پژواک پیدا می کنند در نتیجه تشخیص درست منبع آن ها کمی مشکل است.
صدای قیژقیژ هنگام شتابگیری خودرو
این صدا نشان دهنده شل بودن تسمه یا تسمه ها است. عامل دیگر ایجاد این صدا همچنین می تواند از تنظیم خارج شدن پولی گرداننده دستگاه هایی مثل واترپمپ باشد.
صدای چلپ چلپ
اخرین مورد از 14 صدای دردسرساز خودرو صدای چلپ چلپ است. این صدا به احتمال زیاد مربوط به فن ها است و یا یکی از تسمه ها پاره پاره شده است.
صدای هیس هیس یا جلزوولز زیر درب موتور
اگر هنگام خاموش کردن خودرو این صدا را شنیدید، حتماً جایی نشتی وجود دارد. مایع خنک کننده (آب و ضدیخ) و یا روغن از جایی روی محل های داغ پیشرانه خودرو مثل مانیفولد اگزوز نشت می کند که نتیجه آن جوش آوردن موتور خواهد بود. در حالت دیگر لوله مکش (وکیوم) جایی نشتی دارد که باعث بالا رفتن مصرف سوخت می شود.
موارد ذکر شده در مقاله 14 صدای دردسرساز خودرو تنها بخشی از انواع صداهای غیر عادی خودرو است که امکان دارد به گوشتان برسد. این صداها در حقیقت نشانه وجود نقص در خودرو بوده و به شما در شناسایی مشکل و اقدام برای رفع آن کمک می کند. از این رو ضروری است در صورت شنیدن هرگونه صدای غیر طبیعی، آن را جدی گرفته و در صدد پیگیری و رفع آن برآیید. این نکته در زمان خرید خودرو نیز حائز اهمیت بوده و باید با دقت به صدای اتومبیل گوش کنید تا اگر مورد غیر عادی وجود داشت، مطلع شوید.