20 خودرو کم مصرف را بشناس، عنوانی است که قصد داریم در این مقاله از سری مطالب «سایت الکو»، به تحلیل و بررسی آن بپردازیم؛ همیشه از تاثیر لوازم خودرو بخصوص سنسوراکسیژن در مصرف سوخت صحبت کردیم. حالا بیایم و با خودروهای کم مصرف آشنا بشیم. با توجه به آسیبهای بنزین به محیط زندگی، مصرف بالای آن و ضرورت مدیریت هزینهها، انتخاب خودرو کممصرف بسیار حائز اهمیت است. مصرف سوختِ تمامی خودروهای درونسوز در رانندگی شهری بیشتر از حالات دیگر است، پس هرچه خودرو کم مصرف تر باشد هزینههای شما برای آن نیز کمتر خواهد بود. اهمیت مصرف بهینه سوخت، منجر به اختراع خودروهای هیبردی و برقی شد و امروزه این خودروهای مدرن یکی از اصلیترین خطهای تولید کمپانیهای بزرگ جهان را به خود اختصاص میدهند.
در خودروهای داخلی، مهمترین عامل کاهش مصرف سوخت، موتور خودرو است. در خودروهای وارداتی شاید عوامل دیگری که در بهینهسازی عملکرد فنی خودرو موثر هستند مانند سیستم سوخترسانی و یا انتقال نیرو هم نقشی در مصرف سوخت داشته باشند، اما درمورد خودروهای داخلی مصرف سوخت خودرو، عمده تاثیر خود را از نوع موتور و سیستم عملکردی آن میگیرد.
در ادامه قصد داریم شما را با خودروهای کم مصرف بازار اعم از داخلی، مونتاژی و وارداتی آشنا کنیم:
تیبا، تیبا 2 و ساینا
این سه خودرو از مشخصات فنی مشترکی بهره میبرند. پیشرانه 1.5 لیتری سایپا و گیربکس پنج سرعته دستی. ولی باید اشاره کنیم که گیربکس ساینا اندکی قویتر است و برخی بخشهای آن نیز نسبت به تیبا بهبود یافته است. با این حال به دلیل وزن مشابه، مصرف سوخت آنها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. مصرف سوخت این سه خودرو با معیارهای جهانی چندان اقتصادی نیست، اما با توجه به رنج قیمتی که در آن قرار دارند، میتوان این سه را خودروهایی اقتصادی با مصرف سوخت بهینه دانست. مصرف سوخت ترکیبی این سه خودرو حدود 7 لیتر در 100 کیلومتر برآورد میشود.
رنو تندر 90
این خودرو علاوهبر مصرف کم سوخت، از مزیت استهلاک اندک و دوام فنی بالا نیز بهره میبرد. مصرف سوخت ترکیبی رنو تندر 90 در تیپ دندهای معادل 6.9 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.
پژو 206 تیپ 2
کمتر خودرویی را میتوان در بازار ایران یافت که به طور همزمان کممصرف و جوانپسند باشد و پژو 206 تیپ 2 یکی از این خودروها است. این خودرو کم مصرف علاوه بر مصرف سوخت اقتصادی، از مزیت فراوانی قطعات یدکی و سادگی تعمیرات نیز بهره میبرد که همین مسئله به یکی دیگر از مزایای این هاچبک فرانسوی ایرانیزه تبدیل شده است. مصرف سوخت ترکیبی پژو 206 تیپ 2 معادل 6.4 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.
ایکو تارا
تارا محصول جدید ایران خودرو است و یک خودرو کم مصرف و میانرده محسوب میشود. تارا از نسخه بهبود یافته موتور TU5 بهره میبرد که با نام TU5 پلاس معرفی شده است. ایران خودرو رقم 7.06 لیتر در صد کیلومتر را به عنوان مصرف سوخت ترکیبی تارا دندهای اعلام کرده است. نسخه اتوماتیک این خودرو نیز با گیربکس شش سرعته اتوماتیک به بازار عرضه شده است که مصرف سوخت ترکیبی آن حدود یک لیتر بیشتر برآورد میشود.
پژو ۲۰۷
با پیشرانه TU۵ پس از توقف تولید مدلهای مختلف پژو ۲۰۶ به کممصرفترین محصولات ایران خودرو تبدیل شدند. این خودروها به پیشرانه ۱.۶ لیتری TU۵ مجهز شدند که میتواند قدرتی برابر با ۱۰۴ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتنمتر را تولید کند. این خودرو بهازای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷ لیتر سوخت مصرف میکنند.
ام وی ام 110
مینی هاچبک امویام ۱۱۰ در بین اولین چینیهای راه یافته به ایران قرار دارد. از ۱۱۰، دو نسخه با موتورهای ۳ و ۴ سیلندر به ایران راه یافته است. نسخه ۳ سیلندر مدتی در ایران مونتاژ میشد اما نمونه ۴ سیلندر تنها به صورت وارداتی عرضه شده است. ام وی ام 110 به عنوان گزینه اول از کم مصرف ترین خودروهای داخلی بهشمار میرود. میانگین مصرف سوخت ام وی ام ۱۱۰ نسل اول، حدود ۳.۵ تا ۳.۷ در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد میشد.
ام وی امx22 دندهای
این هاچبک کراس شهری سالهاست که در بازار داخلی حضور دارد و با تکیه بر موتور کوچک خود توانسته، مصرف سوخت اندکی را ثبت کند. ام وی ام X22 دندهای در سیکل ترکیبی حدود 5.9 لیتر بنزین میسوزاند.
کیا پیکانتو و هیوندای i10
پیکانتو و i10 از جمله خودروهای کممصرف و فوق اقتصادی بازار جهانی هستند. پیشرانه کیا پیکانتو تنها 1248 سیسی حجم دارد و برای انتقال قدرت آن نیز از گیربکس چهار سرعته اتوماتیک استفاده شده است. کیا پیکانتو به لطف موتور کوچک و وزن نهچندان زیاد خود، میتواند رکورد مصرف سوخت 5.3 لیتر در صد کیلومتر را در سیکل ترکیبی به نام خود ثبت کند.
تویوتا پریوس
قیمت تویوتا پریوس در مقایسه با چند خودرو قبلی بسیار بیشتر است و همین مسئله مصرف سوخت این خودرو را اندکی کم اثر کرده است .نیروی محرکه این خودرو از یک موتور 1.8 لیتری بنزینی و دو موتور برقی تامین میشود که حداکثر قدرت آنها به 121 اسب بخار میرسد. مصرف سوخت ترکیبی تویوتا پریوس 2017 برابر با ۳.۶ لیتر در صد کیلومتر است. نکته جذاب تویوتا پریوس و سایر خودروهای هیبریدی کاهش میزان مصرف سوخت آنها هنگام استفاده در شهر است، چرا که در این حالت قسمت برقی قوای فنی نقش اصلی را ایفا میکنند و موتور بنزینی تنها در نقش ژنراتور ظاهر میشود.
نیسان جوک
نیسان جوک در نسخه اسکای پک و پلاتینیوم به یک پیشرانه 1598 سیسی تنفس طبیعی مجهز شده است. طراحی ظاهری این خودرو بسیار خاص بوده و چندان عامهپسند به نظر نمیرسد، اما به جرات میتوان گفت که اگر به دنبال یک کراساوور ژاپنی و کم مصرف هستید، نیسان Juke انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. ناگفته نماند مصرف سوخت جوک در تیپهای اسکای پک و پلاتینیوم حدود 6 لیتر در هر صد کیلومتر است که مصرف بسیار مناسبی برای یک کراساوور جمعوجور به حساب میآید.
کیا سراتو
کیا سراتو ماشین کرهای است که از فروش بالایی برخوردار است. دوام این اتومبیل باعث شده تا به عنوان یک ماشین با مصرف انرژی و استهلاک پایین به حساب بیاید. کیا سراتو با مصرف 6.6 لیتر در سفر جادهای و 9 لیتر در شهر به عنوان یکی از بهترین گزینهها برای انتخاب یک اتومبیل با مصرف پایین خارجی است.
هیوندای سوناتا هیبرید
سوناتا هیبرید از ترکیب موتور بنزینی چهار سیلندر دو لیتری به همراه موتور الکتریکی بهره میبرد و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 5.6 لیتر در صد کیلومتر برآورد میشود. این خودرو کم مصرف بر موتور بنزینی اتکا بیشتری دارد و موتور برقی در همه حال نقش کمکی را برای آن ایفا خواهد کرد؛ بنابراین برخلاف خودرویی همچون تویوتا پریوس، مصرف سوخت سوناتا هیبرید در شهر کاهش چشمگیری نخواهد داشت.
هیوندای اکسنت
در حال حاضر دو نسخه وارداتی و مونتاژی از این خودرو در بازار کشور حضور دارد. نقطه قوت اصلی اکسنت که باعث شده از آن به عنوان خودرو کم مصرف بازار نام ببریم، مصرف سوخت این خودرو است که بر اساس اعلام رسمی کارخانه در یک سیکل ترکیبی حدود 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر است.
میتسوبیشی اوتلندر PHEV
در این نوع از خودروهای هیبریدی تمرکز اصلی بر موتور الکتریکی قرار دارد و موتور بنزینی نقش تأمینکننده انرژی را در همه حالات ایفا میکند. از اینرو مصرف سوخت ترکیبی میتسوبیشی اوتلندر PHEV تنها 1.8 لیتر در صد کیلومتر به حالت ترکیبی است. به بیان دیگر میتوان گفت که میتسوبیشی اوتلندر PHEV برترین خودرو کم مصرف بازار ایران در شرایط فعلی است و خودرویی کم مصرفتر از آن در شرایط فعلی وجود ندارد.
دیاس ۳
دیاس ۳ یک هاچبک لوکس و جذاب شهری است که با مشارکت دانگفتگ چین و سیتروئن فرانسه تولید میشود. مصرف سوخت دیاس ۳، در سیکل ترکیبی ۴.۶ لیتر، سیکل شهری ۵.۶ و سیکل جادهای ۳.۹ لیتر در هر صد کیلومتر است که رقمی شگفتانگیز برای یک موتور بنزینی احتراق داخلی محسوب میشود.
فونیکس اف ایکس
فونیکس FX در دو نسخه اکسلنت و پریمیوم با پیشرانههای توربوشارژ ۱.۵ و ۱.۶ لیتری روانه بازار ایران شده است. البته عرضه مدل ۱.۵ لیتری این خودرو متوقف شده و مدیران خودرو فقط مدل پریمیوم که از امکانات بیشتر و پیشرانه قدرتمندتری بهره میبرد را به بازار عرضه میکند. این شاسی بلند چینی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷ لیتر سوخت مصرف میکند.
چری آریزو ۵
چری آریزو ۵ یک سدان جمعوجور چینی است که توسط مدیران خودرو مونتاژ و وارد بازار ایران میشود. این خودرو در مدل ۱۴۰۲ به گیربکس اتوماتیک CVT مجهز شده و دیگر نسخه دندهای آن عرضه نمیشود. این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت ۷ لیتری را به همراه دارد.
هنگام بررسی خودروهای مختلف، ویژگیهای متفاوتی مورد بررسی قرار میگیرند. در این بین برخی از این ویژگیها اهمیت بیشتری دارند و برخی نیز ممکن است اولویتهای شخصی باشند. برای مثال ممکن است شخصی به خودروی پرشتاب و چالاک تمایل داشته باشد و لذت سواری برای او در درجه اول اهمیت قرار گیرد. اما برای دیگری مصرف سوخت پایین و عملکرد بهینه موتور اولویت باشد. کممصرف بودن خودرو به تنهایی یک شاخصه کافی برای انتخاب نیست و باید این مزیت را در کنار باقی عملکردهای فنی خودرو مورد بررسی قرار داد. درواقع خودرویی میتواند بهترین انتخاب باشد که در سطح قیمتی خود و نسبت به رقبای هم ردهاش، عملکرد بهینهای داشته باشد.