پایه, مقالات

بررسی سنسور فشار روغن

سنسور فشار روغن از بخش های مهم موتور خودرو است. اگر تابحال اسم این سنسور را نشنیده اید یا نمیدانید چه وظیفه ای در خودرو شما ایفا میکند، در این مقاله همراه ما باشید تا با یکی از سنسورهای مهم خودرو آشنا شوید پس به بررسی سنسور فشار روغن میپردازیم.

بررسی سنسور فشار روغن

این سنسور که در اکثر خودروهای مدرن وجود دارد، کمک میکند تا فشار جاری روغن در موتور تعیین شود. اگر سنسور فشار روغن به درستی کار نکند موتور خودرو فشار روغن خودرو را از دست  میدهد و منجر به گیرکردن قطعات، آسیب غیرقابل برگشت و هزینه سنگین تعمیر میشود.

فشار روغن توسط فشنگ‌های دیزلی مخصوص اندازه‌گیری میشود و به راحتی روغن موتور را از پمپ خودرو به سر موتور می‌برد تا اجزای مختلف موتور را خنک و روان کند. اگر فشار روغن کاهش پیدا کند دیگر موتور نمی‌تواند به طور موثر روغن کاری یا خنک شود.

سنسور فشار روغن در کجا قرار دارد؟

سنسور روغن با توجه به نوع و مدل موتور در محل مناسب تعبیه شده است که معمولا در یکی از بلوک‌های سیلندر موتور یا کنار فیلتر روغن قرار دارد. به‌طور کلی سنسور، مقدار فشار روغن را با فشنگ‌های دیزلی مخصوص می‌خواند. لازم به ذکر است که برخی از سنسورها به اعمال ولتاژ تغذیه نیاز دارند و برخی فقط یک مقدار مقاومتی مشخص به خروجی می‌دهند.

محل قرارگیری سنسور فشار روغن

سنسور فشار روغن چیست؟

سنسور تشخیص فشار روغن موتور از  تجهیزات حفاظتی  موتور خودرو است.  روی این قطعه یک کنتاکت محافظ از جنس لاستیک قابل ارتجاع وجود دارد که به نسبت فشار روغن حرکت می‌کند و زمانی‌که فشار روغن از حد مشخصی کمتر شود، این کنتاکت عمل کرده و چراغ اخطار پشت فرمان با نماد ECU روشن می‌شود تا راننده خودرو از افت فشار روغن مطلع شده و فوری به خاموش کردن موتور خودرو اقدام کند؛ زیرا در صورت افت بیش از حد فشار روغن، موتور خودرو در کوتاهترین مدت می‌سوزد.

چه دلایلی باعث کم شدن فشار روغن می‌گردد؟

  • خرابی پمپ روغن
  • استفاده از روغن موتور نامناسب
  • داغ شدن بیش از حد روغن

علائم خرابی سنسور فشار روغن

بدون تردید با روشن شدن چراغ روغن یا افت فشار یا افزایش بی‌سابقه فشار روغن در نمایشگرهای درجه‌ای، باید سریعا خودرو را خاموش کرد و به بررسی  این مسئله پرداخت. در چنین مواقعی باید سطح، کیفیت، چسبندگی، روانی و ویسکوزیته روغن را با گیج روغن چک کرد.

همچنین باید پمپ روغن، خنک‌کن روغن و سنسور روغن را چک کنید که برای تست سنسور روغن، می‌توانید سنسور را کمی شل کرده و با زدن یک استارت به موتور از سالم بودن آن مطمئن شوید که اگر از کنار سنسور، روغن بیرون زد یعنی سنسور خراب است؛ در غیر اینصورت موارد دیگر چون خنک‌کن، فیلتر روغن و … خراب هستند. در زمان افت فشار روغن، می‌توانید سیم‌کشی سنسور را بررسی کنید. به‌طور کلی از علائم خرابی سنسور فشار روغن، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روشن شدن چراغ اخطار روغن در صفحه پشت آمپر
  • روشن و خاموش شدن چراغ روغن در دور بالا

بنابراین، به محض اینکه چراغ فشار روغن روشن شد، موتور را خاموش کنید و تا زمانی که تعمیر نشده است، آن را دوباره روشن نکنید، با این کار از آسیب بیشتر جلوگیری می‌کنید.

علائم خرابی سنسور فشار روغن

رایج‌ترین علائم خرابی سنسور فشار روغن، روشن شدن چراغ فشار روغن روی داشبورد، سر و صدای زیاد موتور یا مشکلات مربوط به عملکرد موتور است. همچنین ممکن است متوجه نشت روغن از سنسور فشار روغن شوید.

به موارد زیر دقت کنید:

روشن شدن چراغ فشار روغن روی داشبورد

یکی از متداول‌ترین نشانه‌های معیوب بودن ای قطعه، روشن شدن چراغ پشت آمپر است. این چراغ زمانی روشن می‌شود که سنسور فشار روغن فشار پایین یا فشار بالا را تشخیص دهد و سپس سیگنالی را به  کامپیوتر خودرو  ارسال می‌کند که با روشن شدن چراغ هشدار به راننده هشدار می‌دهد. اگر این سنسور معیوب باشد، چراغ روغن روشن می‌شود، حتی اگر فشار روغن خوب باشد.

ساده‌ترین راه برای تعیین این عیب این است که به صورت دستی فشار روغن را با فشارسنج روغن بررسی کنید. اگر فشار روغن نرمال است، این نشان دهنده معیوب بودن سنسور است. یکی دیگر از روش‌های تشخیص این عیب، استفاده از دیاگ است و بررسی می‌کند که آیا خطای ذخیره‌شده در ECU مربوط به سنسور فشار روغن است یا خیر.

زنجیر زمان بندی و سر و صدای زیاد موتور

اگر در موتور خودرو زنجیر تایمی وجود دارد که با روغن تغذیه می‌شود، درست کار کردن فشار روغن از اهمیت بیشتری برخوردار است، چراکه این زنجیره از روغن پمپ شده توسط پمپ روغن استفاده می‌کند تا خود را روان نگه دارد و آزادانه حرکت کند.

اگر فشار روغن کاهش پیدا کند، این امر می‌تواند باعث شل شدن تسمه‌های زنجیر شود، در نهایت زنجیر شل شده و به قرقره‌ها و محفظه‌های مختلف پرتاب می‌شود. این صدا معمولاً زمانی شنیده می‌شود که در کنار خودرو ایستاده‌اید و موتور در حالت آرام قرار دارد.

اگر صدای جغجغه از موتور خودرو می‌شنوید، اما چراغ روغن روشن نشده است، این می‌تواند نشانه‌ای از معیوب بودن سنسور فشار روغن باشد. اگر زنجیر به دلیل کمبود فشار روغن کشش خود را از دست داده است و چراغ روغن روی داشبورد روشن نشده است، باید پس از انجام تعمیرات لازم در موتور خودرو، سنسور فشار روغن را تعویض کنید تا مشکل آن را برطرف کنید. اگر فشار روغن کم باشد، ممکن است شنیدن سر و صدای قطعات دیگر موتور را نیز تجربه کنید.

نشت روغن از سنسورفشار روغن

روغن طوری طراحی شده است که در سیستم روغن ماشین قرار می‌گیرد تا بتواند فشار روغن را تشخیص دهد. با این حال، گاهی اوقات ممکن است منجر به نشت روغن شود. با بررسی نشتی روغن از اطراف سنسور فشار می‌توانید به راحتی این عیب را تشخیص دهید. کانکتور بلوک سنسور را بردارید. اگر در هر یک از این مکان‌ها روغنی مشاهده کردید، باید سنسور خودرو را تعویض کنید. همچنین می‌توانید حسگر را در هنگام آرام بودن موتور بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ نشانه‌ای از نشت روغن از بدنه سنسور وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *