پایه

ایرادات رایج در خودروها (قسمت اول)

سرویس هر خودرویی برای طول عمر آن یکی از نکات مهم به شمار می‌رود. گاهی، مشکلاتی برای خودرو ایجاد می‌شود که مختص همان وسیله نقلیه است و به رفع ایراد خودرو توسط تعمیرکار نیاز دارد. اما در برخی مواقع یکسری ایرادات رایج در خودروها وجود دارد که آگاهی از آنها برای کاهش احتمال خرابی و جلوگیری از صرف هزینه زیاد برای تعمیرات خودرو ضروری است. در ادامه این مطلب برخی از این مشکلات را که مهمترین و شناخته‌شده‌ترین هستند، بررسی خواهیم کرد.

بد روشن شدن خودرو در آب و هوای سرد

در اولین مورد از ایرادات رایج در خودروها میتوان به بد روشن شدن خودرو در آب و هوای سرد اشاره کرد. در هوای سرد و رطوبت ناشی از آن ممکن است در عملکرد قطعات داخلی خودرو نظیر باتری، اتصالات و سیستم سوخت رسانی مشکل به وجود آورد. 7 موردی که در بد روشن شدن خودرو در هوای سرد موثر است را در ادامه مطالعه کنید:

1. قدرت باتری

در روزهای سرد سال، سرعت واکنش‌های شیمیایی درون باتری کاهش یافته و انرژی کمتری در آن ذخیره می‌شود. بنابراین هنگامی که استارت می‌زنید، انرژی کمی از سوی باتری برای ماشین تامین شده و خودرو نمی‌تواند به راحتی روشن شود. با این حال اگر چندبار پشت‌ سر هم استارت بزنید، احتمال خالی شدن باتری نیز وجود دارد. بنابراین بهتر است پس از هر بار استارت زدن و روشن نشدن خودرو، به مدت یک دقیقه صبر کنید و دوباره استارت بزنید.اغلب باتری های ماشین موجود در بازار حدود ۳ سال و یا ۸۰ هزار کیلومتر طول عمر دارند. اگر باتری شما بیش از این مقدار عمر کرده، احتمال خالی کردن شارژ بیشتری دارد.  اگر هنگام استارت زدن ماشین صدای ناله ضعیفی به گوشتان می‌رسد اما موتور روشن نمی‌شود، احتمال زیاد ایراد از باتری است.

2. معیوب شدن دینام

دینام، مولد الکتریکی تامین کننده جریان برق متناوب در خودرو است. این مولد وظیفه شارژ کردن باتری را در زمان کارکردن موتور بر عهده دارد. اگر باتری ماشینتان نو است ولی خودرو شما در هوای سرد بد روشن می‌شود، احتمال وجود مشکل در دینام و تخلیه باتری وجود دارد.

3. نوع و کیفیت روغن موتور

اغلب سازندگان خودروها، نوع روغن موتور مناسب برای هر خودرو را با ذکر مشخصات فنی آن در دفترچه راهنما تعیین می‌کنند. قطعا عدم استفاده از روغن موتور مناسب برای خودرو منجر به عملکرد نامناسب آن و بد روشن شدن خودرو در هوای سرد می‌شود. زیرا ویسکوزیته آن با مقدار تعیین شده توسط شرکت سازنده ماشین همخوانی نداشته و روانکاری قطعات داخلی موتور از قبیل رینگ، پیستون، یاتاقان و بلوکه سیلندر به خوبی انجام نمی‌شود.

4. ایراد سیستم سوخت رسانی

سیستم سوخت رسانی در خودروها معمولا از مسیرهای حرکتی باریکی تشکیل می‌شود. بنابراین وجود ایراد در این سیستم و نفوذ رطوبت به درون آن، در فصل‌های سرد سال مشکلات یخ زدگی را به دنبال خواهد داشت. با یخ زدن مسیر سوخت رسانی، بنزین به درستی وارد سیلندر نشده و موجب بد روشن شدن خودرو در هوای سرد خواهد شد. در کنار این مورد، توجه نکردن به تعویض فیلتر بنزین به ازای هر ۱۰ هزار کیلومتر رانندگی نیز منجر به بروز مشکل در سیستم سوخت رسانی و در پی آن عدم استارت خوردن ماشین می‌شود.

5. سطح کیفیت بنزین

عامل موثر بعدی در بد روشن شدن خودرو در هوای سرد ، سطح کیفیت بنزین مورد استفاده است. بنزین در دماهای پایین قدرت تبخیر کمتری داشته و در نتیجه سخت‌تر می‌سوزد. از این جهت کیفیت آن در راحت روشن شدن ماشین بسیار تاثیرگذار است. علاوه بر این باید بدانید که خودرو برای روشن شدن در روزهای سرد سال به بنزین بیشتری نسبت به روزهای گرم نیاز دارد. بنابراین باید بنزین به مقدار کافی در باک وجود داشته باشد.

6. وایر شمع مرطوب و یخ زده

معیوب بودن وایر شمع و نفوذ رطوبت به آن‌ها دیگر دلیلی است که منجر به بد روشن شدن خودرو در هوای سرد می‌شود. در صورتی که وایر شمع مرطوب یا یخ زده باشد، برق رسانی به شمع های موتور درست انجام نشده و ماشین استارت نمی‌خورد. بنابراین باید وایرها را از جای خود خارج کرده و کامل خشک کنید. سپس به همان ترتیب قبلی، در جای خود وصل کنید.

7. عدم استفاده از ضد یخ

استفاده نکردن از ضد یخ در رادیاتور منجر به یخ زدن آب در روزهای زمستانی شده و در نهایت شاهد بد روشن شدن خودرو در هوای سرد خواهیم بود. ضد یخ علاوه بر پیشگیری از یخ زدن آب، مانع از زنگ زدگی و گرفتگی لوله‌های حرکت آب نیز شده و منجر به بهبود عملکرد رادیاتور در خنک سازی موتور می‌شود.

خاموش شدن خودرو در دور آرام:

به‌طورکلی خودرو در چهار حالت زیر ممکن است به‌شکل کاملا ناگهانی خاموش شود:

  • در حال حرکت
  • روی دور آرام یا در جا زدن
  • هنگام ترمز کردن و کاهش سرعت
  • بعد از استارت‌زدن.

در این بخش علت خاموش شدن ماشین در دور آرام که یکی از ایرادات رایج در خودروها است را بررسی می‌کنیم.

خاموش شدن خودرو

1. مشکل در سنسور اکسیژن یا سنسور مف

خودرو سنسورهای زیادی دارد که هر یک اطلاعات خاصی را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کنند. دو تا از سنسورهای خودرو در خاموش‌شدن ناگهانی آن در هنگام دور آرام نقش دارند. اولی سنسور اکسیژن است که در منیفولد اگزوز قرار دارد. این سنسور مقدار هوای خروجی از موتور را می‌خواند و به ECU اطلاع می‌دهد. ECU از این داده‌ها برای افزایش یا کاهش مقدار هوایی که باید به محفظه احتراق وارد شود استفاده می‌کند. اگر این سنسور خراب باشد و اطلاعات نادرستی ارائه دهد، ممکن است موتور هوای کافی دریافت نکند. این باعث می‌شود که خودرو خاموش شود.

دوم، سنسور مف است که در سمت چپ موتور و داخل مجرای هوای ورودی قرار دارد و جرم هوا را اندازه می‌گیرد. این سنسور هم اگر اطلاعات درستی ارائه نکند، خودرو خاموش خواهد شد.

2. گرفتگی دریچه گاز اگزوز

این دریچه مقدار کمی از اگزوز را به داخل محفظه احتراق بازمی‌گرداند تا دمای آن کاهش پیدا کند. گاز خروجی اگزوز عمدتا دی‌اکسیدکربن است که بی‌بو و بی‌رنگ است و نمی‌سوزد؛ به همین دلیل می‌تواند دمای داخل محفظه را کاهش دهد.

وقتی دریچه مسدود شود، این گاز جریان نمی‌یابد. به همین دلیل این مشکل بر نسبت هوا-سوخت تأثیر می‌گذارد و نمی‌تواند نیروی کافی را تأمین کند و به همین دلیل وقتی موتور روی دور آرام است خاموش می‌شود.

3. معیوب‌بودن شمع

شمع‌ها وظیفه احتراق مخلوط هوا-سوخت داخل محفظه احتراق را بر عهده دارند. اگر قدیمی و فرسوده باشند، نمی‌توانند مؤثر عمل کنند. بنابراین جرقه به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و نیرویی به موتور منتقل نمی‌شود، خودرو را خاموش می‌کند.

4. خرابی فعال‌کننده کنترل دور آرام

هدف این فعال‌کننده این است که دور در دقیقه را در محدوده بهینه نگه دارد. این کار را باتوجه‌به ورودی که از کامپیوتر خودرو دریافت کرده انجام می‌دهد که آن هم این اطلاعات را به‌ نوبه خود از سنسورهای خودرو دریافت می‌کند.

اگر مشکلی در این بخش وجود داشته باشد، سرعت چرخش موتور بسیار کم می‌شود. بنابراین وقتی موتور روی دور آرام است خاموش می‌شود.

5.گیر کردن شافت استپر موتور

اگر شافت استپر موتور گیر کند و باعث مسدود شدن هوای ورودی به موتور شود، هوای ورودی به موتور در زمانی که پدال گاز را فشار نمی‌دهیم از طریق موتور پله ای وارد موتور می‌شود. دلیل گیر کردن شافت استپر موتور کثیف شدن سر شافت ، کثیف شدن هوزینگ دریچه گاز یا تمام شدن عمر مفید استپر موتور می باشد. محل قرارگیری موتور پله ای بر روی هوزینگ دریچه گاز می باشد.

نحوه تعویض استپر موتور | ایرادات رایج در خودروها

خاموش شدن خودرو در اثر ضربه‌ی دست انداز یا تصادف:

مورد بعدی از ایرادات رایج در خودروها مربوط به سوئیچ اینرسی است. وظیفه اصلی سوئیچ اینرسی یا قطع کن پمپ بنزین در خودرو، قطع کردن جریان بنزین به هنگام ضربات و یا تصادفات شدید است.

سوئیچ اینرسی

سوئیچ اینرسی معمولا در خودروهای مختلف مکان مشخصی نداشته و در هر خودرو بسته به نوع آن، محل قرارگیری متفاوتی دارد. مکان سوئیچ اینرسی در خودرو را طراحان خودرو با توجه به کم ضربه و کم لرزش ترین مکان خودرو انتخاب می کنند. به همین دلیل معمولا پیدا کردن آن کار دشواری بوده و نمی توان به سادگی آن را یافت.

سوئیچ اینرسی بر روی قسمت خاصی در خودرو که کمترین ارتعاشات را دارد واقع شده است. این سوئیچ در حالت عادی بسته است و هنگام وارد شدن نیروی شدید نا گهانی مانند ضربه تصادف باز شده و باعث قطع شدن مدار پمپ بنزین و سایر مدار های اصلی میگردد.
با فشار دادن در پوش لاستیکی سوئیچ به حالت اولیه باز میگردد.

در خودروهایی که سوئیچ اینرسی بطور مستقیم به ECU متصل می باشد، با ضربه و تصادف خودرو، این سوئیچ برق ECU را به یکباره قطع کرده و منجر به خاموشی خودرو خواهد گردید. در خودروهایی نیز که سوئیچ اینرسی آن ها به پمپ بنزین متصل است، در صورت فعال شدن، این سوئیچ برق پمپ بنزین را قطع کرده و در نتیجه باعث می شود که بنزین به موتور نرسیده و خودرو خاموش گردد.

اگر با دست خود ضربه نسبتا محکمی به سوئیچ وارد کنیم، در اثر فعال شدن سوئیچ اینرسی خودرو خاموش می گردد.در صورت فعال شدن سوئیچ خودرو روشن نمی شود. مگر این که روی درپوش پلاستیکی آن را با انگشت فشرد تا گوی به محل اولیه خود برگردد.

در حقیقت این سوئیچ در حالت عادی بسته می باشد و در صورت وارد آمدن ضربه شدید به خودرو باز شده و باعث قطع شدن مدار پمپ بنزین یا ECU در خودرو می گردد. امکان این هست که در اثر ضربه یا دست انداز و یا در تصادفات نه چندان شدید، سوئیچ اینرسی فعال شده و باعث خاموش شدن موتور شود. سوئیچ اینرسی باید در موقعیتی از خودرو نصب شود که کمترین ضربه ممکن به آن وارد شود زیرا فقط در صورت تصادفات شدید این سنسور باید فعال شود. به همین علت باید در محلی نصب شود تا در اثر تکان های جاده مانند دست انداز باعث خاموش شدن خودرو نشود.

خراب‌شدن خودرو امری اجتناب‌ناپذیر است و هیچ‌کس نمی‌تواند انتظار داشته باشد از روزی که خودرو را می‌خرد، هرگز خراب نشود. بااین‌حال برخی خرابی‌ها در خودرو ساده و برخی دیگر کاملا جدی هستند و ممکن است علاوه بر اینکه خطر جانی برای راننده و سرنشینان داشته باشند، بخش‌های دیگری از ماشین را هم خراب کنند و خسارت‌های بیشتری به بار آورند. در این مقاله به چند مورد از ایرادات رایج در خودروها اشاره کردیم ولی در قسمت دوم این مقاله به موارد بسیار مهمی اشاره خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *