پایه, مقالات

آشنایی با چراغ‌های پشت آمپر خودرو

ما انسان‌ها توسط کلام خود با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنیم.  اتومبیل‌ها هم به واسطه چراغ های پشت آمپر قصد دارند معنا و مفهومی را به راننده منتقل کنند. ما موظفیم با توجه به این علائم هشداردهنده، مشکل پیش آمده برای خودرو خود را بررسی و آن را حل کنیم. در غیر این صورت قطعا در آینده باید هزینه‌های بسیار بیشتری را برای تعمیر خودرو خود بپردازیم. به همین منظور در این مقاله به آشنایی با چراغ‌های پشت آمپر خودرو میپردازیم. بطور معمول خوروهای برقی و هیبریدی نسبت به خودروهای معمولی، دارای علائم هشداردهنده بیشتری هستند.

چراغ‌های پشت آمپر خودرو

چراغ‌های پشت آمپر خودرو

به طور کلی می‌توان گفت که این چراغ‌ها از  چهار دسته تشکیل می‌شوند:

  1. این دسته فقط جنبه اطلاع رسانی در رابطه با اجزای مختلف خودرو به راننده را دارند. (علامت اطلاع‌رسانی)
  2. این دسته نشان دهنده احتمال وجود نقص در برخی از قسمت‌های خودرو می‌باشند. (علامت احتمال وجود اختلال)
  3. دسته سوم، شامل هشدارهای مهمی است که در اولین فرصت، باید سعی کرد تا مشکل مربوط به آن‌ها را حل کرد، اما می‌توانیم به صورت موقتی به رانندگی خود ادامه دهیم. ( علامت هشدار جدی)
  4. دسته آخر، مهمترین و خطرناک‌ترین هشدارها را به راننده نشان می‌دهند. در صورت مشاهده چنین علائمی، سریعا باید خودرو را متوقف کرده و به بررسی مشکل به وجود آمده بپردازیم. (علامت هشدار خطرناک)

چند مثال برای دسته اول چراغ‌های پشت آمپر خودرو (علامت اطلاع رسانی):

هشدار روشن بودن چراغ‌های جلو و عقب

هشدار روشن بودن مه‌شکن

هشدار روشن بودن چراغ‌های نوربالا

هشدار روشن بودن چهار چراغ راهنما(فلاشر)

هشدار فعال بودن گرم‌کن شیشه‌ جلو

هشدار فعال بودن گرم‌کن شیشه عقب

هشدار فعال بودن حالت رانندگی اقتصادی

هشدار روشن بودن چراغ‌های درون خودرو

هشدار فعال بودن سیستم کنترل پایداری خودرو در مسیر شیب‌دار

دسته دوم چراغ‌های پشت آمپر خودرو (احتمال وجود نقص)

هشدار بالا بودن ترمز دستی

وقتی ترمز دستی روشن است چراغ هشدار ترمز هم روشن می شود. اگر به طور مداوم این چراغ روشن می شود به این معناست که فشار هیدرولیک در یک طرف سیستم ترمز از بین رفته است یا سطح مایع در سیلندر اصلی به طور خطرناکی پایین است (به دلیل نشتی در قسمتی از سیستم ترمز).

هشدار حرارت بالا دیزل

26

هشدار غیرفعال بودن سیستم کنترل پایداری خودرو

این چراغ هشدار خودرو که کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) نیز نامیده می شود، نشان دهنده مشکل در کنترل کشش است. اگر چشمک می زند، به این معنی است که سیستم ESP مداخله می کند – برای مثال، اگر در جاده ای لغزنده رانندگی می کنید. اگر چراغ روشن بماند به این معنی است که سیستم ESP به درستی کار نمی کند.

اگر سیستم غیرفعال شده باشد، چراغ ESP با عبارت “OFF” روشن می شود، در این صورت ممکن است به طور ناخواسته آن را خاموش کرده باشید.

برای بررسی، سعی کنید موتور را متوقف و دوباره راه اندازی کنید. اگر پس از راه اندازی مجدد چراغ روشن باقی ماند، حتما آن را به مکانیک نشان دهید زیرا سیستم ESP یک ویژگی ایمنی مهم است.

هشدار عدم وجود سوئیچ

28

هشدار غیرفعال بودن کیسه هوا خودرو

29

هشدار عدم داشتن شارژ کافی در باتری ریموت

30

هشدار خارج شدن از مسیر جاده

31

هشدار حرکت در مسیر نامناسب

دسته سوم چراغ‌های پشت آمپر خودرو(هشدار)

هشدار باز بودن درب‌ها

33

هشدار باز بودن درب کاپوت

34

هشدار باز بودن درب صندوق

35

هشدار وجود مشکل در چراغ‌های خارجی

هشدار وجود مشکل در سیستم استارت

37

هشدار نیاز به پر کردن باک بنزین

38

هشدار فشار باد لاستیک‌ها

39

بسیاری از خودروهای مدرن مانند مرسدس بنز اکنون مجهز به سیستم های نظارت بر فشار باد لاستیک هستند که به شما اطلاع می دهند که فشار کاهش یابد. این ممکن است در طول زمان اتفاق بیفتد یا ممکن است به دلیل سوراخ شدن باشد. اگر این چراغ روشن شد باید با احتیاط بیشتری رانندگی کنید و در فرصت بعدی باد لاستیک ها را تنظیم کنید. فشار کم لاستیک می تواند باعث ایجاد شرایط رانندگی ناایمن شود، بنابراین سرعت خود را کاهش دهید و سعی کنید از ترمز ناگهانی یا هرگونه مانور خشونت آمیز فرمان خودداری کنید.

هشدار وجود مشکل در چرخ‌های عمل کننده حین ترمز گرفتن

40

هشدار وجود اختلال یا تغییر ارتفاع در سیستم تعلیق

41

هشدار کثیف بودن فیلتر بنزین

42

هشدار کثیف بودن فیلتر در پیشرانه‌های دیزلی

43

هشدار کثیف بودن فیلتر هوا

44

هشدار نبستن کمربند ایمنی

45

هشدار وجود خطا در سیستم ترمز ABS

46

ABS یک ویژگی ایمنی مهم است که در هنگام نیاز به توقف ناگهانی یا در شرایط رانندگی دشوار مانند جاده های یخ زده، واقعاً به کار می رود. اگر چراغ ABS به خودی خود روشن شود، همچنان باید ترمز معمولی کار کند، بنابراین ادامه سفر بی خطر است – اما فاصله خود را حفظ کنید، بیشتر مراقب باشید و در اسرع وقت آن را بررسی کنید.

هشدار وجود آب در فیلتر بنزین

47

هشدار ضعیف بودن باتری یا دینام

48

این چراغ نشان می دهد که سیستم شارژ خودرو دچار کمبود برق است یا به درستی شارژ نمی شود. معمولا نشان دهنده یک مشکل در خود باتری یا دینام است.

هشدار وجود خطا در سیستم عملکرد معمولی خودرو

49

هشدار غیرفعال بودن کیسه هوا

50

این هشدار به عنوان چراغ هشدار سیستم مهار مکمل (SRS) شناخته می شود.وقتی این چراغ قرمز می شود به این معنی است که حداقل یکی از عناصر سیستم ایمنی کیسه هوا یا خود سیستم کیسه هوا به درستی کار نمی کند . سیستم طبقه بندی سرنشینان جلو (که وزن و موقعیت سرنشین جلو را به منظور باز کردن ایمن کیسه هوا تشخیص می دهد). یا سیستم پیش کشنده کمربند ایمنی که در صورت تصادف کمربند را سفت می کند. اگر سیستم ایربگ به درستی کار نکند، ممکن است در هنگام تصادف خاموش نشود – یا حتی در برخی موارد ممکن است به طور غیرمنتظره ای باز شود و باعث تصادف شود. در هر صورت، سیستم ایربگ یکی از ویژگی‌های ایمنی فوق‌العاده مهم خودروی شما است، بنابراین اگر این چراغ روشن شد، فوراً آن را بررسی کنید

هشدار وجود خطا در سیستم یدک‌کش

51

هشدار نیاز به بازدید محفظه وجود مبدل‌های کاتالیست

هشدار فرا رسیدن انجام سرویس‌های دوره‌ای

53

هشدار وجود اختلال در سیستم تعلیق دارای سیلندر و پیستون‌های بادی

54

دسته چهارم چراغ‌های پشت آمپر خودرو(هشدار مهم)

هشدار وجود مشکل در سیستم فرمان هیدرولیک

55

 چراغ هشدار EPS یا EPAS شناخته می شود.این چراغ های پشت آمپر خودرو نشان می دهد که فرمان برقی مشکل دارد.برای سیستم های برقی، رفع این مشکل می تواند به سادگی راه اندازی مجدد کامپیوتر باشد. یک مکان مطمئن برای توقف پیدا کنید و سعی کنید ماشین را خاموش کنید و بعد از 30 ثانیه دوباره روشن کنید. اگر چراغ همچنان روشن ماند ، باید خودروی خود را در اسرع وقت برای بازدید و رفع ایراد به یک تعمیرکار نشان دهید. اگر سیستم فرمان برقی از کار بیفتد، متوجه خواهید شد که کنترل خودرو سخت تر است و باید بیشتر مراقب باشید – رانندگی در سرعت های بالا و در جاده ها و بزرگراه ها بدون کمک فرمان برقی می تواند خطرناک باشد.

هشدار عدم وجود فشار روغن موتور به میزان کافی

56

این چراغ کاهش فشار روغن را نشان می دهد و این بدان معناست که روغن کم و یا به طور کامل از بین رفته است. سریعا سطح و فشار روغن را بررسی کنید.

هشدار دمای بالای آب خنک‌کننده موتور

57

این چراغ نشان می دهد که دمای موتور فراتر از حد معمول رفته است. سطح مایع خنک کننده، عملکرد فن، درپوش رادیاتور، نشتی مایع خنک کننده را بررسی کنید.

هشدار به اتمام رسیدن لنت ترمز

58

چراغ هشدار سایش لنت ترمز نیز نامیده می شود، اگر این علامت نشان داده شود به این معنی است که سنسور تشخیص داده است لنت های ترمز شما خیلی نازک هستند. این چراغ اخطار خودرو باید قبل از نازک شدن خطرناک لنت ترمز روشن شود، بنابراین زمان دارید که آنها را تعویض کنید. باید هرچه زودتر تعویض کنید، زیرا اگر کاملاً فرسوده شوند می تواند بسیار خطرناک باشد و به دیسک های شما آسیب برساند.

هشدار وجود مشکل در سیستم عملکرد موتور

59

این هشدار عنوان موتور چک یا چراغ هشدار ECU شناخته می شود.یکی دیگر از چراغ های پشت آمپر خودرو چراغ موتور است. هنگامی که چراغ مدیریت موتور روشن می شود، اغلب با علائمی همراه است که موتور به درستی کار نمی کند، مانند کمبود نیرو یا کپ کردن در هنگام فشار دادن پدال گاز.

این چراغ می تواند تعدادی از ایرادات را نشان دهد، از مشکلاتی مانند خرابی سنسوراکسیژن خودرو تا یک مشکل مکانیکی بسیار بزرگتر، مانند نقص در سیستم کنترل انتشار یا مبدل کاتالیزوری شما. اگر چراغ چک موتور روشن شد، باید در اسرع وقت آن را بررسی کنید، زیرا با ادامه رانندگی، خطر آسیب بیشتر و هزینه تعمیر زیاد به موتور خود را خواهید داشت.

هشدار عدم وجود روغن ترمز به میزان کافی

60

در این مقاله سعی کردیم انواع خطاهای رایج که بر روی نمایشگر داشبورد خودروها ظاهر میشود را بررسی کنیم. حتما به چراغ های هشدار حتما توجه داشته باشید تا ماشین شما با ایرادات و مشکلات چبران ناپذیر روبرو نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *