پایه

بررسی دقیق انواع رنگ دود خودرو

در حالت عادی، دود ماشین باید کاملاً بی‌رنگ بوده و قابل‌مشاهده نباشد. درصورتی‌که ایرادی در ماشین وجود داشته باشد دود آن ممکن است به رنگ آبی، خاکستری، سفید یا سیاه درآید که هرکدام از این رنگ‌ها نشان‌دهنده مشکل خاصی هستند. در این مقاله از الکو به بررسی دقیق انواع رنگ دود خودرو پرداخته‌ایم. دود اگزوز یک مشکل رایج در خودروها است که می‌تواند ناشی از مشکلات مختلفی باشد. در برخی موارد، دود اگزوز می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد که نیاز به تعمیر فوری دارد. با این حال، حتی اگر مشکل دود اگزوز جدی هم نباشد، منجر به آلودگی هوا و کاهش عملکرد خودرو می‌شود.

خروج دود به رنگ سفید از اگزوز ماشین نشانه چیست؟

در بعضی موارد دود سفید رنگ در واقع بخار آبی است که بر اثر اختلاف دمای محیط و موتور ایجاد می شود و مشکل به شمار نمیرود. اگر خودرو شما در اول صبح و یا روزهای سرد سال، ابتدای روشن شدن کمی دود سفید خارج سازد، جای نگرانی نیست. در صورتی که دود اگزوز پس از روشن شدن خودرو و گرم شدن موتور، به رنگ سفید در آید، نشانه ورود مایع خنک‌کننده به محفظه احتراق است و احتمال وجود خرابی در سرسیلندر و واشر آن یا بلوک موتور وجود دارد.

واشر سرسیلندر قطعه ای است که میان بلوک خودرو و سرسیلندر ماشین قرار دارد. وظیفه اصلی آن کنترل عملکرد مایعات مختلف درون خودرو می باشد. اگر این قطعه دچار خرابی یا سوراخ شود، شاهد نشت مایعات به درون محفظه احتراق و سرسیلندر خواهیم بود. سوختن مایعات نشت یافته به همراه بنزین درون محفظه احتراق سبب ایجاد دود سفید اگزوز می شود. در این شرایط به اصطلاح می گویند، خودرو واشر زده است. البته این اتفاق می تواند منجر به خرابی سر سیلندر هم شده و هزینه های زیادی روی دست مالک ماشین بگذارد. البته وجود ترک در سرسیلندر یا بلوک موتور نیز می‌تواند دلیل نشتی آب به درون محفظه سیلندر باشد. در این هنگام، جهت جلوگیری از بروز ایرادهای اساسی در موتور، واجب است خودرو هرچه سریع‌تر جهت انجام تعمیرات به مراکز خدماتی ارجاع داده شود.

دود ماشین

خروج دود سفید رنگ از اگزوز خودرو

خروج دود به رنگ آبی (یا خاکستری) از اگزوز ماشین نشانه چیست؟

اگر متوجه شدید که اگزوز اتومبیل شما در حال انتشار گازهای آبی‌رنگ به هوای محیط است، باید به فکر تعمیر روغن‌سوزی موتور خودرو باشید؛ چراکه به احتمال بسیار قوی، رینگ و پیستون اتومبیل نقص پیدا کرده و توانایی آب‌بندی محیط سیلندر را در برابر نفوذ روغن از دست داده است.

اگر پس از تعویض روغن موتور ماشین، شاهد دود اگزوز آبی رنگ (و یا خاکستری رنگ) بودید، به احتمال زیاد، سطح روغن بیش از میزان حداکثری مجاز است. از این رو لازم است گیج روغن را بررسی نموده و اگر سطح روغن بیش از مقدار مجاز است، روغن اضافه را تخلیه نمایید. در صورتی که پس از تخلیه روغن اضافی، باز هم مشکل دود آبی اگزوز ماشین رفع نشد، احتمالاتی نظیر نامرغوب بودن و نامناسب بودن روغن مورد استفاده را باید در نظر بگیرید.

اگر با گاز دادن و بالا رفتن دور موتور، دود متوقف شود یعنی اشکال از سوپاپ است. اما اگر دود دائمی و مستمر باشد و هنگام شتاب‌گیری افزایش یابد، اشکال از رینگ پیستون یا متعلقات تنه سیلندر و سرسیلندر است. در این صورت سطح روغن در موتور باید کنترل شود و اگر پایین باشد با اضافه کردن روغن به سطح عادی برگردد. در خودروهای توربوشارژر هم عموما خرابی واشر پره‌های توربوشارژر موجب می‌شود روغن از طریق این پره‌ها به اگزوز راه پیدا کند و در اثر دمای بالای اگزوز بسوزد.

برخی از رانندگان از مشاهده دود اگزوز آبی پس از تعمیر موتور شکایت دارند. این مشکل معمولا پس از یک یا دو روز برطرف خواهد شد. دلیل آن هم وجود کمی روغن در سیلندرهاست که هنگام سوختن آن‌ها در موتور، دود آبی تولید می‌شود. این مسئله پس از تعویض واشر سرسیلندر نیز احتمال رخ دادن دارد.

دود ماشین

خروج دود آبی رنگ از اگزوز خودرو

خروج دود سیاه از اگزوز ماشین نشانه چیست؟

تداوم تولید دود سیاه پس از گرم شدن موتور، نشان از احتراق ناقص و عدم تناسب ترکیب سوخت با هوا دارد. از جمله مهمترین دلایل خروج دود سیاه از اگزوز ماشین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– کثیفی یا گرفتگی فیلتر هوا:

فیلتر هوا موظف است از ورود ذرات ریز و آلودگی به درون موتور جلوگیری نماید. اگر این عمل به درستی انجام نشود، هوا به اندازه کافی وارد سیلندرها نشده و احتراق خوبی رخ نمی دهد. از این رو کثیف شدن یا گرفتگی فیلتر هوا می تواند موجب پدیده دود سیاه رنگ اگزوز شود. برای حل این مسئله باید فیلتر را تعویض نمود.

– نقص در رگلاتور بنزین:

رگلاتور بنزین موظف است میزان فشار سوخت نسبت به هوای ورودی را تحت کنترل داشته باشد. اگر رگلاتور دچار نقص شود، نسبت هوا و بنزین در محفظه احتراق دچار به هم ریختگی می شود. در این حالت ممکن است، میزان سوخت کم و میزان هوا زیاد باشد که به آن Lean می گویند. در حالت دوم ممکن است میزان سوخت زیاد و میزان هوا کم باشد که آن را Rich می نامند. هنگام بروز حالت Rich، دود ماشین سیاه رنگ از اگزوز خارج خواهد شد. برای رفع این ایراد می توان رگلاتور سوخت را تعویض کرد. اینجاست که می‌توان علت دود سیاه و مصرف زیاد بنزین در خودرو را بهم مرتبط دانست.

– خرابی انژکتورها:

وظیفه اصلی انژکتورها در ماشین این است که در هر بار فرآیند احتراق، میزان مشخصی از بنزین را به درون منیفولد ورودی، اسپری کنند. اگر انژکتور دچار نقص شده، سوخت به درستی درون محفظه سیلندر تزریق نشده و مقدار آن از حد مجاز بیشتر خواهد شد. در نتیجه شاهد دود سیاه اگزوز به همراه مصرف بالای بنزین در موتور خواهیم بود.

بنابراین میتوان گفت دود سیاه اگزوز می‌تواند ناشی از سوخت‌رسانی بیش از اندازه و عدم کارکرد سیستم جرقه‌زنی، نشتی در انژکتورها، خراب بودن سنسور اکسیژن، کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن فیلتر هوا و …. باشد.

دود سیاه‌رنگ: نشانه تنظیم نامناسب نسبت سوخت به هوا

دود سیاه رنگ خروجی از اگزوز

مهم‌ترین علت آلودگی هوا دودی است که از اگزوز خودرو خارج می‌شود. بعلاوه خروج دودهای غیرمتعارف از اگزوز می‌تواند نشانه وجود ایرادات فنی در خودرو باشد. بنابراین دقت به این مسئله می‌تواند به کاهش هزینه سوخت و تعمیرات یک خودرو کمک کند.در این مطلب سعی کردیم به بررسی دقیق انواع رنگ دود خودرو و علت ایجاد آن بپردازیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *