پایه, مقالات

ریشه‌یابی افزایش مصرف سوخت در خودرو

مصرف سوخت هر خودرو با توجه به عواملی همچون وزن، نوع موتور، سیستم سوخت رسانی و… مقدار مشخص و متفاوتی دارد. در واقع به میزان سوخت مصرف شده طی یک مسیر مشخص مصرف سوخت گفته می‌شود. مصرف سوخت با واحد لیتر و در هر صد کیلومتر اندازه‌گیری می‌شود. یکی از دغدغه‌های اصلی دارندگان خودرو این است که خودرویشان سوخت زیادی مصرف می‌کند. افزایش مصرف سوخت باعث عدم کارایی موتور برای مدت طولانی‌تر می‌شود. هرچه موتور سوخت بیشتری مصرف کند، کارایی آن چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت کاهش خواهد یافت. در ادامه به ریشه‌یابی افزایش مصرف سوخت در خودرو و روش‌های کاهش آن می‌پردازیم.

High price for car fuel concept. people wasting money for gasoline, changing car for scooter, saving cash. flat vector illustration for economy, refueling, city transport concept

ریشه‌یابی افزایش مصرف سوخت در خودرو

مصرف سوخت به چه عواملی بستگی دارد؟

میزان مصرف سوخت به بسیاری از عوامل بیرونی بستگی دارد. دما، شرایط آب هوایی و سفرهای طولانی، همه در راندمان سوخت خودرو نقش دارند. اما کارکرد داخلی وسیله نقلیه مهم‎ترین تأثیر را در مصرف سوخت دارد.

Man at gas station with the car close up

مصرف سوخت

تنظیم نبودن باد لاستیک ها

وقتی که باد لاستیک ها کم می شود موتور انرژی بیشتری را صرف تولید نیرو می کند در نتیجه مصرف سوخت بالا تری خواهیم داشت . توصیه می شود لاستیک‌های خودرو را ماهانه چک کنید و با یک هزینه خیلی کم باد آن ها را تنظیم کنید.

Photo walking and holding tyre man in uniform is working in the auto service

تاثیر تنظیم باد لاستیک در افزایش مصرف سوخت

خرابی شمع ها و وایرها

شمع ها وظیفه دارند جرقه لازم برای فرآیند احتراق را ایجاد کنند و زمانی که شمع ها خراب باشند، جرقه زنی به خوبی صورت نمی گیرد و در نتیجه مصرف سوخت بالا می رود. همچنین، وایرها انرژی و برق لازم را تامین و به باتری می رسانند تا سپس به شمع ها جهت جرقه زنی منتقل گردند. اگر وایرها دچار عیب و ایرادی شوند این انتقال انرژی به درستی صورت نمی گیرد و در عملکرد شمع ها اختلال به وجود می آید.

 

کثیف شدن فیلتر هوا

اگر این فیلتر کثیف و آلوده شود، هوای تمیزی به موتور نمی رسد. در نتیجه برای جبران این مسئله و بهتر انجام شدن فرایند احتراق، سوخت بیشتری مصرف می گردد.

مشکل در انژکتورها

انژکتو‌های سوخت از اجزای حیاتی خودرو و مسئول پاشیدن سوخت درون موتور هستند، اگر اشکالی درنحوه‌ عملکرد آن‌ها به وجود بیاید، کارایی موتور را کاهش می‌دهند و درمصرف سوخت خودرو تاثیر خواهند گذاشت.

ریشه یابی افزایش مصرف سوخت در خودرو

انژکتورها

روغن موتور بی کیفیت و نامناسب

روغن موتور بی کیفیت باعث بالا رفتن اصطکاک بین قطعات موتور می شود . در هنگام انتخاب روغن موتور برای خودرو به دفترچه راهنما خودرو مراجعه کرده و مشخصات کیفی مناسب خودرو مربوطه را در انتخاب روغن موتور رعایت شود .استفاده از روغن موتور اشتباه  یا بی کیفیت در خودرو علاوه  بر آسیب زدن به قطعات خودرو باعث بالا رفتن مصرف سوخت خودرو نیز می شود.

عملکرد ناقص و خرابی سنسور اکسیژن

وظیفه سنسور اکسیژن، اندازه گیری میزان اکسیژن سوخته نشده در گاز های خروجی خودرو است. با بوجود اومدن اختلال در این سنسور اطلاعات غلط به ای سی یو فرستاده شده ومیزان پاشش سوخت نیز به صورت غلط افزیش پیدا می کند و در نتیجه مصرف سوخت بالا می رود.

سوخت بی‌کیفیت

استفاده از سوخت بی‌کیفیت نیز می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود. این مورد می‌تواند به عدد اکتان مربوط باشد.

ایراد در تسمه تایم

تسمه تایم برای تنظیم میل لنگ و میل سوپاپ و برقراری هماهنگی بین این دو بخش در خودرو تعبیه شده است. زمانی که تسمه تایم خراب شود، باز و بسته شدن منظم سوپاپ ها و حرکت پیستون ها تحت تاثیر قرار گرفته و عملکرد درست و اولیه خود را نخواهند داشت. در نتیجه برای جبران این مسئله و افزایش فشار و توان موتور، مصرف سوخت بالا می رود.

عادت بد در رانندگی

  • رانندگی با سرعت بالا
  • استفاده از دنده‌ اشتباه در رانندگی
  • استفاده زیاد از آپشن‌های خودرو مانند گرمکن صندلی
  • رانندگی در مسیرهای شنی و خاکی
  • نگه‌داشتن پا روی پدال ترمز
  • ترمزگیری یا شتاب‌گیری ناگهانی
  • خاموش نکردن خودرو در توقف‌‌های طولانی
Free photo the road to success - a driver traveling on a road

تاثیر رانندگی در افزایش مصرف سوخت

وجود وسایل سنگین در خودرو

به‌ازای هر ۴۵ کیلوگرم، حدود ۱ تا ۲ درصد به میزان مصرف سوخت اضافه می‌شود. در واقع، هرچه خودرو سبک‌تر باشد، مصرف سوخت کمتری خواهد داشت.

سردی هوا

مصرف سوخت خودرو در زمستان حدود ۱۰ درصد بیشتر می‌شود. چرا که در هوای سرد، راه‌اندازی موتور به انرژی بیشتری نیاز دارد. اگر از زنجیر چرخ یا لاستیک زمستانی هم استفاده کنید، مصرف سوخت به‌دلیل افزایش اصطکاک مقداری بیشتر می‌شود. کاهش باد لاستیک‌ها و استفاده از بخاری هم بر میزان مصرف سوخت تأثیرگذار است. تمامی این موارد در کنار هم سبب افزایش مصرف سوخت در زمستان می‌شود.

طریقه محاسبه مصرف سوخت

– باک خودرو را پر کرده و کیلومتر خودرو را یاد داشت کنید. تا خالی شدن باک از خودرو خود استفاده کنید.

– در هنگام سوخت گیری پس از خالی شدن باک خودرو ، دوباره باک خودرو را پر کنید و میزان بنزین بنزین زده شده به خودرو را بر حسب لیتر یاد داشت کنید.

– میزان کیلومتر پیموده شده از پر شدن باک تا خالی شدن را نیز یاد داشت کنید.

– در نهایت میزان بنزین زده شده را بر مسافت طی شده تقسیم کنید و جواب حاصل را در 100 ضرب کنید

-عدد حاصل شده میزان مصرف خودرو شما می باشد

مصرف خودرو می تواند متغیر باشد به طور مثال شما در هنگام رانندگی در شهر با توجه به ترافیک و ترمز های متعدد مصرف سوخت بیشتری نسبت به حالت رانندگی در خارج از شهر و جاده را دارید .

مصرف بیش از حد سوخت یکی از مشکلاتی محسوب می‌شود که صاحبان خودرو با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بسیاری از ما هنگام خرید خودرو به این نکته که مصرف بنزین آن چقدر است، توجه می‌کنیم. هر چقدر مصرف سوخت یک خودرو کمتر باشد، از نظر هزینه برای ما مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. از این رو، خودروهایی که مصرف بنزین کمتری دارند، پرطرفدارتر هستند. گاهی اوقات یک خودرو کم‌ مصرف هم می‌تواند با افزایش مصرف سوخت مواجه شود.

 

با رعایت همین نکات ساده‌ای که به آن اشاره کردیم، می‌توانید میزان مصرف سوخت خودرو خود را کنترل کنید. نکاتی که نه تنها به کاهش مصرف بنزین خودرو کمک می‌کند، بلکه در نهایت روی عملکرد و کارایی آن نیز تاثیرگذار خواهد بود و از پیامدهای ناگوار بالا رفتن میزان مصرف سوخت روی محیط پیرامون ما نیز جلوگیری خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *