پایه, مقالات

عوامل موثر در شتاب خودرو

رانندگان همیشه به دنبال راه‌هایی هستند که بتوانند شتاب خودرو خودشان را بیشتر کنند. در این مقاله قصد داریم، عوامل موثر در شتاب خودرو را بررسی کنیم. احتمالا می‌دانید که شتاب با سرعت تفاوت دارد. شتاب خودرو به مدت زمانی گفته می‌شود که طول می‌کشد تا سرعت خودرو از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. روش های مختلفی برای افزایش شتاب خودرو وجود دارد اما بهتر است، ابتدا به عواملی که باعث کاهش شتاب خودرو می‌شوند بپردازیم، سپس راهکارهایی در جهت افزایش شتاب خودرو عنوان کنیم.

عوامل موثر در شتاب خودرو

عوامل موثر در شتاب خودرو

بررسی عوامل کاهش شتاب خودرو

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که با فشردن پدال گاز، خودرو همانند گذشته شتاب نگرفته و فقط گاز می‌خورد. در ادامه تمام دلایلی که عامل کم شدن شتاب ماشین هستند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کاهش شتاب خودرو

عوامل موثر در شتاب خودرو

1-  پمپ بنزین

پمپ بنزین وظیفه پمپاژ سوخت به سمت محفظه احتراق موتور را بر عهده دارد. اگر این قطعه خراب شده یا ضعیف عمل کند، سوخت به قدر کافی به موتور نرسیده و شاهد کاهش شتاب خودرو خواهیم بود.

 

2- فیلتر هوا

فیلتر هوا نقش سیستم تنفسی را در خودرو ایفا می‌کند. خرابی یا مسدود شدن این فیلتر منجر به مشکلات شدیدی در موتور ماشین خواهد شد.

3- خرابی شمع ها

شمع های خودرو دارای طول عمر مشخصی هستند که معمولا در دفترچه راهنمای ماشین به آن اشاره شده است. تمام شدن عمر شمع ها در نهایت باعث کاهش شتاب خودرو می‌شود.

4- خرابی سنسور اکسیژن

از جمله عوامل موثر در شتاب خودرو سنسوراکسیژن است. اگر این سنسور به هر دلیلی خراب شده و نتواند نقش خود را به درستی ایفا کند، تنظیمات ترکیب سوخت و هوا بهم خواهد خورد. این مسئله یکی دیگر از عوامل کاهش شتاب خودرو است.

5- معیوب شدن استپر موتور

استپر موظف است هوای ورودی به موتور را تنظیم کند. اگر این قطعه معیوب شده و خطایی در عملکرد آن رخ دهد، شتاب خودرو به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

6- ایراد در ECU

ECU به عنوان فرمان‌دهنده اصلی در خودرو، وظیفه هدایت سنسورهای مختلف را برعهده دارد. وجود نقص و ایراد در ایسیو می‌تواند دلیلی بر گاز نخوردن ماشین و کاهش شتاب آن باشد. به طور کلی خرابی و ایراد در ای سی یو ماشین منجر به بروز مشکلاتی از قبیل نقص سنسورهای پدال کلاچ، ایراد در هیدرولیک فرمان، خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ و کیلومتر و … خواهد شد.

7- شل شدن سیم گاز

سیم گاز یک قطعه مکانیکی در ماشین است که با گذشت زمان، احتمال شل شدن آن وجود دارد. شل شدن سیم گاز باعث میشود دریچه هوا در سیلندرها کامل بسته نشده و تناسب سوخت و هوا بهم می‌خورد. در نهایت انفجار درون سیلندر قدرت کافی را نداشته و شتاب ماشین کم می‌شود.

8- خرابی رینگ پیستون

یکی از وظایف رینگ پیستون، حفظ تراکم در بخش بالایی پیستون می‌باشد. اگر این رینگ ها طی زمان فرسوده بشوند، مخلوط سوخت و هوا به داخل کارتر نفوذ پیدا می‌کند و قدرت احتراق به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد. در نتیجه ماشین دچار افت شتاب خواهد شد.

9-  تنظیم نبودن تسمه تایم

در صورتی که تسمه تایم از جای خود خارج شده و تنظیم آن بهم بریزد، حرکت سوپاپ‌ها نیز دچار مشکل می‌شود. در نتیجه احتراق در سیلندر به درستی انجام نشده و ماشین با کاهش شتاب مواجه می‌شود.

10- خرابی اگزوز

در سیستم اگزوز دو فیلتر وجود دارد که صداخفه‌کن و مبدل کاتالیست نام دارند. وظیفه مبدل کاهش میزان آلودگی تولیدشده از گاز‌های خروجی اگزوز است. در مقابل، فیلتر صداخفه‌کن شدت صدا‌های منتشرشده از اگزوز را کاهش می‌دهد. با خرابی اگزوز یا هر کدام از این فیلتر‌ها، عملکرد موتور خودرو با کاهش و کندشدن قدرت خودرو، دچار اختلال می‌شود و شتاب خودرو کاهش می‌یابد. مسدود شدن سیستم اگزوز به تمامی خودرو‌ها آسیب می‌رساند ولی این آسیب در خودرو‌های توربو بیشتر است.

11- خرابی کویل احتراق

کویل یکی از اجزای سیستم برق خودرو است. وظیفه این قطعه افزایش ولتاژ ۱۲ ولتی باتری خودرو به ولتاژی بالاتر است. این مقدار ولتاژ برای تولید جرقه الکتریکی و اشتعال مخلوط هوا و سوخت موتور نیاز است. در صورت خراب شدن کویل احتراق، شتاب خودرو تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

12- خرابی انژکتور‌های سوخت

این انژکتور‌ها یکی از اجزای مهم موتور خودرو هستند که در سیستم سوخت قرار دارند و وظیفه اصلی آن‌ها انتقال سوخت به موتور است. در صورت خرابی و نقص عملکرد یکی از انژکتور‌های سوخت، خودرو دیگر نمی‌تواند شتاب مناسب را ایجاد کند.

13-  نقص سنسور موقعیت میل بادامک

سنسور موقعیت میل بادامک اطلاعات مربوط به سرعت میل بادامک خودرو را جمع‌آوری و آن را به ایسیو ارسال می‌کند. ایسیو طبق این اطلاعات مدت زمان تزریق سوخت و احتراق را تنظیم می‌کند. در صورت خرابی سنسور موقعیت میل بادامک و ناتوانی آن در ارسال اطلاعات به ایسیو، عملکرد موتور تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد، به‌درستی کار نمی‌کند و درنتیجه شتاب خودرو کاهش می‌یابد.

14- نقص در سنسور مف

سنسور مف (MAF) وظیفه دارد میزان هوای واردشده به موتور را اندازه گیری کند و گزارش  آن را به ماژول کنترل انتقال نیرو بفرستد. این ماژول از آن اطلاعات برای محاسبه باری که روی موتور قرار می‌گیرد، استفاده می‌کند. در صورت مختل شدن این سیستم، عملکرد موتور کاهش می‌یابد که می‌تواند بر شتاب خودرو تأثیر بگذارد.

بنابراین حتی اگر شتاب خودرویتان در ابتدای خرید، بالا باشد پس از مدتی سواری با خودرو متوجه کم شدن شتاب آن خواهید شد. این به دلیل استهلاک قطعات خودرو است.عمده این دلایل به مشکلات در عمل احتراق، هوارسانی و سوخت‌رسانی ماشین بازمی‌گردد. در پی اختلال در عملکرد این قطعات و کاهش شتاب خودرو، ممکن است موتور آسیب ببیند یا حتی از کار بیفتد. می‌توانید با تعویض یا تعمیر قطعات گفته شده مشکل را حل و از بروز آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید.

راهکارهایی برای افزایش شتاب خودرو

در ادامه عوامل موثر در شتاب خودرو به راه‌هایی برای بالابردن شتاب خودرو میپردازیم. در اینجا به بررسی راه‌های افزایش شتاب خودرو با جایگزین کردن قطعات فابریک با قطعات دیگر میپردازیم.

عوامل موثر در شتاب خودرو

تعویض منیفولد

یکی از راه‌هایی که از طریق آن می‌توانید، شتاب خودرو را افزایش دهید، تعویض منیفولد هوا با تراتل است. این قطعه در دو نوع اصلی تقسیم‌بندی می‌شود: منیفولد ورودی که برای هواست و منیفولد خروجی که برای دود است. منیفولد برای هر چهار سیلندر موتور، یک ورودی دارد.

نصب تراتل چهارتایی، یک ورودی هوای مجزا برای هر سیلندر تعبیه میکند. در نتیجه ورود هوا بهتر صورت می‌گیرد و به احتراق کمک می‌شود؛ احتراق بهتر، شتاب بالاتر خودرو را در پی دارد.

از طرف دیگر، وقتی عمل احتراق اتفاق می‌افتد گاز اضافه و دود در فضای سیلندر می‌ماند که باید سریع خارج شود تا موتور آماده انفجار بعدی شود. منیفولد دود، اولین قطعه‌ای است که با این گاز اضافی رو به رو می‌شود و اقدام به تخلیه آن می‌کند. مانند منیفولد هوا، منیفولد دود هم برای هر چهار سیلندر از یک خروجی استفاده می‌کند. با نصب هدرز استیل، برای هر سیلندر یک خروجی در نظر گرفته می‌شود و سریع‌تر تخلیه گاز صورت می‌گیرد؛ در نتیجه شتاب افزایش می‌یابد.

اضافه کردن کیت مکش

اضافه کردن کیت مکش هم می‌تواند به هوای ورودی به داخل تراتل‌ها کمک کند و یک احتراق تازه نفس را ایجاد کند. هوای تازه‌تر و بیشتر، احتراق بیشتر، و در نهایت افزایش شتاب را به همراه دارد.

کیت مکش

استفاده از توربوشارژ

همان‌طور که می‌دانید برای انجام عمل احتراق، به هوا یا به عبارت بهتر، به اکسیژن نیاز است. توربوشارژ با دمیدن اکسیژن بیشتر به محفظه احتراق، باعث بالارفتن بازده موتور می‌شود. توربوشارژ برای متراکم کردن هوا، نیروی خود را از گازهای خروجی می‌گیرد.

سوپر شارژر

گزینه بعد برای افزایش شتاب ماشین، سوپرشارژر است. این گزینه هم مانند توربوشارژ، هوارسانی به موتور را بهتر می‌کند. تفاوت سوپرشارژر با توربو شارژر در این است که سوپرشارژر نیروی خود برای متراکم کردن هوا را از چرخش پولی میل لنگ می‌گیرد.

پورت و پولیش سرسیلندر

برای این که سرسیلندر به احتراق کامل کمک کند؛ لازم است که پولیش‌کاری شده و صیقلی باشد. از طرفی گشاد کردن پورت ورودی و خروجی سرسیلندر هم باعث می‌شود که ورودی هوا و سوخت بزرگ‌تر شود. مواد اولیه برای احتراق، بیشتر وارد محفظه احتراق شده و شتاب خودرو بالاتر رود.

عوض کردن میل بادامک فابریک

یکی دیگر از راه‌های افزایش شتاب خودرو، عوض کردن میل بادامک فابریک خودرو با میل بادامک مسابقه‌ای است. میل بادامک مسابقه‌ای نسبت به فابریک خودرو، برجستگی‌ها و زوایایی دارد که باعث بهبود عملکرد موتور می‌شود.

تعویض پیستون و شاتون

تعویض پیستون و شاتون معمولی با پیستون و شاتون‌های مسابقه‌ای هم می‌تواند، عملکرد موتور را بهبود بخشد. این پیستون و شاتون‌ها باعث می‌شوند، تراکم موتور بالاتر رود و به دنبال آن شتاب خودرو افزایش یابد.

کاهش وزن راهی برای افزایش شتاب خودرو

اگر خودروی قدیمی تری دارید، به احتمال زیاد با مواد سنگین ساخته شده است. یک راه آسان برای کاهش وزن خودرو، تعویض کاپوت و صندوق عقب خود با نمونه های فیبر کربنی است. اجزای سبک وزن می توانند با سرعت بیشتری نسبت به قطعات سنگین تر حرکت کنند.

همچنین می‌توانید فلایول و میل‌لنگ را تعویض کنید و از نمونه‌های سبک‌تر استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که چون این دو قطعه با هم در ارتباطند و در واقع فلایول حرکات میل‌لنگ را کنترل می‌کند، باید هر دو را با هم تعویض کنید.

افزایش چسبندگی و کشش تایر خودرو

حداکثر شتاب وسیله نقلیه شما به طور مستقیم به میزان چسبندگی یا کشش تایر های شما بستگی دارد. اگر با عاج های فرسوده روی لاستیک های خود حرکت می کنید، به احتمال زیاد شتاب خودرو به طور شگفت انگیزی کاهش یافته است. تعویض لاستیک های قدیمی یا ارتقا به لاستیک های با قابلیت کشش بالا، اطمینان حاصل می کند که وسیله نقلیه شما چسبندگی لازم برای شروع حرکت را دارد. هم چنین، ارتقاء صفحه فشار کلاچ و دیسک می تواند به کاهش لغزش کلاچ کمک کند و قدرت بیشتری را به زمین برساند.

تا اینجا تلاش کردیم تا شما را با عوامل موثر در شتاب خودرو (کاهش و افزایش شتاب) آشنا کنیم.

بنابراین مشخص کردن هدف برای افزایش شتاب ماشین بسیار مهم است.

اگر از خودرویتان به طور معمول استفاده می کنید، بکارگیری چند مورد از موارد بالا کفایت می کند. اما اگر قصد شرکت در مسابقات اتومبیلرانی را دارید، باید خود را برای پرداخت هزینه های سنگین آماده کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *