پایه

معرفی سنسوراکسیژن با بالاترین کارایی

سنسورهای اکسیژن از گذشته تا به الان تفاوت‌های ظاهری و کاربردی زیادی داشته است. در این مقاله قصد داریم، به معرفی سنسوراکسیژن با بالاترین کارایی بپردازیم و نکات مهمی که هنگام خرید سنسور اکسیژن باید به آن توجه داشته باشید را بازگو کنیم.

سنسور لامبدا یا سنسوراکسیژن در موتورهای انژکتوری مورد استفاده قرار می گیرد. این سنسور در سال ۱۹۶۰ میلادی توسط شخصی به نام بوش و همکاری دکتر گوتر ساخته شد. این سنسور وظیفه اندازه گیری میزان هوا درون گاز خروجی (دود) از اگزوز را بر عهده دارد. اگر این سنسور به خوبی وظیفه خود را انجام ندهد، میزان مصرف سوخت شما بالا می رود، و موتور خودرو دچار خام سوزی و در نتیجه آلودگی هوا می شود.

مقاله سنسوراکسیژن با بالاترین کارایی

معرفی سنسوراکسیژن با بالاترین کارایی

سنسور اکسیژن چگونه کار می‌کند؟

از آنجاییکه حرکت یک خودرو با سوختن بنزین در موتور ممکن می‌شود، بنزین نیز برای سوختن به اکسیژن نیاز دارد. در موتورهای بنزینی نسبت ایده آل اکسیژن به بنزین 14.7 به 1 واحد است. این قطعه می‌تواند مخلوط غنی و فقیر را تشخیص دهد. مکانیزم کاری در اکثر سنسورهای اکسیژن به این صورت است که یک واکنش شیمیایی در آنها رخ می‌دهد و بر اثر آن ولتاژی تولید می‌شود. سپس کامپیوتر خودرو این ولتاژ را بررسی می‌کند و می‌فهمد که وضعیت سوخت چگونه است (غنی یا فقیر) و مقدار سوخت ورودی به موتور را بر اساس آن تنظیم می‌کند.

  • به بیان ساده‌تر به ازای هر 14.7 واحد هوا می‌بایست یک واحد بنزین وجود داشته باشد تا فرایند سوختن به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد.
  • اگر مقدار هوا کمتر از 14.7 باشد، بعد از احتراق بنزین اضافی باقی می‌ماند که به این حالت سوخت غنی می‌گویند (یعنی بنزین زیادتر از نرمال، هوا کمتر از نرمال) که منجر به آلودگی می‌شود.
  • اگر مقدار هوا بیشتر از 14.7 باشد به این معناست که اکسیژن اضافی در سوخت وجود دارد که به این حالت سوخت فقیر می‌گویند (بنزین کم، هوای زیاد). معایب تولید سوخت فقیر تولید بیشتر آلاینده‌های نیتروژن-اکسید، عملکرد ضعیف و حتی آسیب رسیدن به موتور است.
  • در مقابل اگر میزان هوا بیش از مقدار یاد شده باشد احتراق با تولید آلاینده‌هایی مانند نیتروژن اکسید همراه خواهد شد که به آن سوخت ضعیف نیز گفته می‌شود. وجه مشترک هر دو حالت تولید آلودگی بیشتر و آسیب رسیدن به موتور است.
سنسور اکسیژن NTK اصلی ژاپن

معرفی سنسوراکسیژن با بالاترین کارایی

علائم و نشانه های خرابی سنسور اکسیژن:

  • ریپ زدن: اگر خودرو شما دچار ریپ زدن شده است، بهتر است از سلامت شمع و وایر و کوئل خودرو مطمئن شوید، بعد به سراغ سنسور اکسیژن بروید، بیشتر اگر در سربالایی ها خودرو شما ریپ می زند علت آن مربوط به خرابی سنسور لامبدا است.
  • آلایندگی هوا: اگر حس می کنید، میزان دود خروجی اگزوز شما بیش تر از حد معمول است و نسبت به گذشته بیشتر دود می کند می تواند دلیل محکمی بر خرابی سنسور اکسیژن باشد.
  • بالارفتن مصرف سوخت: اگر مصرف سوخت شما به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده، از سلامت سنسور اکسیژن خودرو مطمئن شوید.
  • بوی بد اگزوز: استشمام بوی نامطبوع از اگزوز خودرو هم می تواند یکی از دلایل خراب شدن سنسور لامبدا باشد. سوختن ناقص سوخت باعث ایجاد دود و بوی نامطبوع می گردد.
  • روشن شدن چراغ چک: اگر چراغ چک خودرو شما روشن می شود ممکن است علت بر خرابی سنسور لامبدا باشد.
چراغ چک

چراغ چک خودرو

نکات مهمی که هنگام خرید سنسور اکسیژن باید به آن ها توجه کنید:

  1. قیمت سنسوراکسیژن: کمپانی NTK  ژاپن برای ایران خودرو و سایپا سنسور اکسیژن تولید نمی‌کند. بنابراین تمام سنسوراکسیژن‌های داخل بازار جنس چینی با درجه کیفیت‌های مختلف است. با افزایش قیمت دلار، کیفیت جنس وارد شده از چین هم کاهش پیدا کرده است. پس با قیمت های کمتر از 5 میلیون به دنبال سنسور اکسیژن اصلی NTK یا BOSCH نباشید!
  2. گارانتی: بهتر است سنسوراکسیژن را از فروشگاهی بخرید که دارای خدمات پس از فروش هستند، زیرا همیشه اجناس گارانتی‌دار کیفیت بالایی دارند، هیچ گاه شرکتی جنس بدون کیفیت خود را ضمانت نمی کند زیرا عدم کیفیت لازم هزینه‌های سنگینی برای شرکت به همراه خواهد داشت.
  3. جنس سنسور: همیشه جنس‌های اصلی و باکیفیت بخرید، یک بار برای خرید جنس باکیفیت هزینه کنید و در مصرف سوخت صرفه جویی کنید، اگر جنس های ارزان و بی کیفیت بخرید هم شتاب و سرعت خود را از دست خواهید داد و هم مصرف سوخت خود را افزایش می دهید. در این جا لازم است برای تکمیل توضیحات معرفی سنسوراکسیژن با بالاترین کارایی، توضیحاتی را برای سنسور اکسیژن نسل جدید و نسل قدیم قرار بدهم.

تفاوت‌های سنسور اکسیژن نسل قدیم در مقابل سنسور اکسیژن نسل جدید:

  • بررسی بدنه: سنسوراکسیژن نسل قدیم استحکام بدنه متوسطی داره در حالی که استحکام بدنه سنسور اکسیژن نسل جدید عالیه! قطور بودن بدنه‌ی سنسوراکسیژن نسل جدید به علت بکار رفتن سرامیک بیشتر در این مدل است، که به عایق حرارتی بودن آن کمک شایانی کرده است. گرمکن سنسور اکسیژن نسل جدید عمر طولانی تری دارد چرا که حرارت منیفولد روی المنت سنسوراکسیژن تاثیر کمتری میگذارد.
  • زمان فعالسازی: سنسور اکسیژن نسل جدید به دلیل نوع مقاومت گرمکن، حساسیت چندبرابری عنصر سنسوراکسیژن و ساختار سر سنسوراکسیژن در 5 ثانیه داخل مسیر قرار میگیرد در حالی که مدت زمان فعالسازی سنسور اکسیژن نسل قدیم 15 ثانیه است.

زمان فعالسازی کوتاه سنسوراکسیژن نسل جدید منجر به موارد زیر می‌شود:

  1. افزایش شتاب
  2. کاهش مصرف سوخت
  3. استارت سرد بهتر
  4. خامسوزی کمتر
مقایسه‌ی سنسور اکسیژن نسل جدید و نسل قدیم

سنسور اکسیژن نسل جدید و نسل قدیم

  • سیم‌های ورودی به سنسوراکسیژن: سیم‌های ورودی به سنسوراکسیژن نسل جدید فاصله‌ی بیشتری با هم دارند. بنابراین در صورت زخمی شدن عایق محافظ، احتمال اتصالی کردن سیم‌ها کمتر است.

بهترین زمان برای تعویض سنسور اکسیژن:

زمان دقیق و مشخصی برای تعویض سنسور لامبدا وجود ندارد، شما می توانید با به وجود آمدن هر یک از مشکلاتی که از نشانه های خرابی سنسور هستند که در بالا به آن ها اشاره شد نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

علت خراب شدن سنسور اکسیژن:

سوخت بی کیفیت: اگر دقت کرده باشید، یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک استفاده از بنزین بی کیفیت است، به همین دلیل خراب شدن سنسور لامبدا هم به وسیله سوخت بی کیفیت به دور از انتظار نیست.

خرابی شمع: در بیشتر مواقع علت روشن شدن چراغ چک ممکن است به دلیل خرابی شمع خودرو باشد، اگر به سلامت شمع خودرو خود توجه نکنید باید منتظر خراب شدن سنسور لامبدا باشید.

ضربه خوردن: این سنسور نسبت به ضربه خیلی حساس است، بیشتر مواقع هنگام تعمیر موتور ممکن است که به آن ضربه وارد شود، همین ضربه ممکن است باعث خرابی سنسور اکسیژن شود.

عوامل دیگری همچون واشر زدن خودرو، روغن سوزی زیاد خودرو، کارواش بردن و موتورشویی، خامسوزی زیاد از حد خودرو، گازسوز کردن خودرو به صورت دستی و حذف کاتالیزور خودرو باعث خرابی سنسوراکسیژن می‌شود.

موتورشویی و کارواش

موتورشویی

با توجه به نکاتی که در رابطه با معرفی سنسوراکسیژن با بالاترین کارایی گفته شد، می توانید سنسور لامبدا مورد نیازتان را خریداری کنید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از خودروهای داخل بازار ایران را تهیه کردیم و سنسوراکسیژن اصلی و مناسب هر خودرو را در دسته‌بندی مربوطه قرار دادیم. با کلیک روی این لینک به صفحه محصول هدایت می‌شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *