پایه

نکات مهم نگهداری از خودرو

خودروهای امروزی با تکنولوژی های جدید و مدرن هستند و همان اندازه که رانندگی را آسان و راحت تر کرده اند، به همان اندازه هم نیاز به  مراقبت دارند. سهل انگاری در نگهداری خودرو می‌تواند به قیمت جان مالک و سرنشینان آن تمام شود. در این مقاله به بررسی نکات مهم نگهداری از خودرو میپردازیم که با رعایت آن‌ها میتوانید سلامت خودروتان را فراهم کنید.

تنها با رعایت چند نکته میتوان از بروز خسارت جلوگیری کرد. بهترین روش نگهداری از خودرو این است خود را به راننده‌ای تبدیل کنید که نیازهای ماشینتان را به موقع تشخیص می‌دهید و هشدارهای آن را درک می‌کنید. همچنین الگوی رانندگی اصلاح شده داشته باشید.

نکات مهم نگهداری از خودرو

نکات مهم نگداری از خودرو

 

دفترچه راهنمای خودرو

هر خودرو دستورالعمل نگهداری و استفاده منحصر به فرد خود را دارد و با اطلاع از این موارد، شما تبدیل به مکانیک اتومبیل خود خواهید شد پس حتما دفترچه راهنمای استفاده و نگهداری خودروی خود را مطالعه کنید.

دفترچه نکات مهم نگهداری از خودرو

دفترچه راهنمای خودرو

تعویض روغن

معمولا گفته می‌شود پس از طی کردن هر 5000 کیلومتر برای تعویض روغن اقدام کنید، اما زمان تعویض روغن برای هر خودرویی متفاوت است و بستگی به نوع عملکرد ماشین شما هم دارد. یکی از نکات مهم  نگهداری از خودرو، تعویض روغن به هنگام است. مشکلاتی که روغن آلوده برای ماشین شما ایجاد می‌کند، بسیار پرهزینه است. هزینه کردن برای تعویض روغن، بهتر از هزینه تعمیر کردن موتور و دیگر قطعات است.

تعویض فیلتر هوا

فیلتر هوا به طور استاندارد هر 6 ماه می بایست تعویض گردد، ولی اگر در شهر آلوده ای زندگی می کنید به شما توصیه می کنیم با هر بار تعویض روغن و یا سالانه 4 بار فیلتر هوا تعویض گردد. بهتر است برای منظم بودن در نگهداری خودرو برای لوازم تعویضی و مصرفی دفترچه ثبت تاریخ و کیلومتر داشته باشید.

چک کردن چرخ و لاستیک ها

یکی از نکات مهم نگهداری از خودرو تعویض لاستیک‌ها با یکدیگر است. سایش در هر چهار لاستیک شما به طور مساوی انجام نمی‌شود. چرخش لاستیک به این معناست که شما به شکل متناوب و دوره‌ای موقعیت لاستیک‌ها را به شکل عقب جلو یا پهلو با پهلو، با هم تعویض کنید.

همچنین بررسی کنید که آیا لاستیک ماشین شما سالم است یا نه و فشار هوای آن‌ها را بررسی کنید. هم چنین باید لاستیک‌ها را از نظر لرزش یا عمق آج بسنجید.

به عنوان نکته تکمیلی، همانقدر که به سلامت چهارچرخ زیر خودرو اهمیت میدهید، باید به سلامت لاستیک زاپاس هم توجه کنید.

فکرش را بکنید که مجبور هستید یکی از لاستیک‌ها را عوض کنید، به سراغ زاپاس می‌روید و می‌بینید که قابل استفاده نیست. در این حال چاره ای جز تماس با امداد خودرو یا پیداکردن یک یدک کش نخواهد بود.

سلامت شمع‌ها

شمع‌ها قطعاتی هستند که در خودروهای جدید به تعداد سیلندرها در هر ماشین تعبیه شده‌اند. شمع وظیفه دارد با دریافت الکتریسیته از کوئل، ایجاد جرقه نماید تا سوخت و هوا در محفظه احتراق، منفجر شده و موتور به حرکت در بیاید. از نکات مهم نگهداری از خودرو وارسی مداوم سلامت شمع‌هاست، زیرا نقص در این قطعه مستقیما موتور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چراغ های اخطار

از نکات مهم نگهداری از خودرو این است که تفسیر روشن شدن چراغ چک را بلد باشید و فرضیات موجود را بررسی کنید. به عنوان مثال اگر این مشکل به سنسور اکسیژن مربوط باشد  باید تعویض شود. خرابی سنسور اکسیژن باعث آسیب به خودرو و افزایش مصرف سوخت  می‌شود. پشنهاد میکنم مقاله‌ی “نکات مهم تعویض سنسوراکسیژن” را از دست ندهید.

لنت‌های ترمز

لنت‌های ترمز یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو هستند که با ایجاد اصطکاک روی دیسک ترمز به توقف خودرو کمک می‌کنند. درست است که تعویض لنت هزینه روی دستتان می‌گذارد، اما ایمنی و سلامت خودرو را تضمین می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم هر بار که برای تعویض روغن اقدام می‌کنید، روغن ترمز را چک کنید تا مطمئن شوید رنگ آن تیره نشده است. اگر تیره بود، هشداری است برای شما که سیستم ترمز و لنت‌ها احتیاج به تعویض دارند.

سلامت بدنه ماشین

به همان اندازه که موتور و سیستم فنی خودرو حائز اهمیت است، نگهداری از بدنه و کابین خودرو نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. توصیه می شود سالی یک مرتبه خودروی خود را پولیش کنید.

سلامت چراغ‌های خودرو

سلامت چراغ‌ها یکی از نکات مهم نگهداری از خودرو است، بسیاری از حوادث جاده‌ای زمانی رخ می‌دهد که ماشین پشت سری درک درستی از عملکرد خودرو شما ندارد. شما در هنگام رانندگی فقط از طریق چراغ‌ها با دیگران گفتگو می‌کنید، بنابراین همواره سلامت چراغ‌ها را بررسی کنید.

سلامت رادیاتور

چنانچه رادیاتور دچار رسوب شده باشد، عملکرد سیستم خنک کننده مختل خواهد شد و در نتیجه موتور به درستی کار نمی‌کند. از نکات مهم نگهداری از خودرو این است که بدانید چه زمانی رادیاتور ماشین شما نیاز به شستشو دارد تا عملکرد بهتری ارائه کند.

سلامت باتری

​​باتری‌ها معمولا بین 2 تا 5 سال عمر مفید دارند، اما عواملی هم هستند که این دوران را بلندتر یا کوتاه‌تر می‌کنند. برای مراقبت از خودرو و داشتن باتری سالم، لازم است هر 5 سال یکبار باتری خودرو خود را به دست بررسی بسپارید تا از سوی تعمیرکاران ماهر تایید شود.

مراقبت از خودرو در زمستان

مراقبت از خودرو در زمستان مهمه چون سیستم خودرو باید با شرایط آب و هوایی جدید هماهنگ بشه تا بتونه بدون مشکل، عملکرد خوبی داشته باشه. بدون نیاز به تخصص خاصی، باید یه بازبینی کلی از وسیله نقلیه خودتون انجام بدید. در ادامه، نکات مهم مراقبت از خودرو در زمستان رو براتون تیتروار مطرح میکنیم تا در فصل سرما کمتر دچار مشکل خودرویی شوید.

  • مواظب باتری باشید
  • روغن موتور رو بررسی کنید.
  • سیستم ترمز رو فراموش نکنید.
  • استفاده از ضد یخ رو در اولویت قرار بدید.
  • برف ‌پاک‌ کن‌ها رو بررسی و یا تعویض کنید.
  • محلول و مخزن شیشه‌‌ شور مهم هستند.
  • از سلامت لاستیک‌ها و فشار آن‌ها غافل نشوید.
  • چراغ‌های داخلی و خارجی خودرو رو کنترل کنید.
  • حواستون به ترموستات خودرو هم باشه.
  • مکمل سوخت یا تثبیت کننده اضافه کنید.
  • روغن کاری بخش‌های مهم شاسی رو یادتون نره.
  • دهانه اگزوز و ورودی‌ها رو چک کنید.
  • تجهیزات لازم رو در خودرو قرار بدید.
  • قدرت کاور رو دست کم نگیرید.
  • از واکس و پولیش مناسب بدنه استفاده کنید.
  • سیستم گرمایشی داخل کابین رو چک کنید.
  • معاینه فنی رو از یاد نبرید.

 

در این مقاله سعی شد در مورد مهم ترین نکات نگهداری خودرو صحبت کنیم. بهتر است برای تمامی موارد گفته شده چک لیست تهیه کنید و بصورت منظم برای جلوگیری از خرابی های دیگر ماشین تان برای به بررسی های مورد نیاز بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *