پایه, مقالات

3 ایراد اساسی استارت خودرو

با چرخاندن سوئیچ در خودرو اتفاقات مختلفی میتواند رخ بدهد؛ ممکن است: ماشین استارت نخورد، استارت بخورد ولی روشن نشود، شاهد ایراد بد روشن خودرو در صبح ها باشید یا در بهترین حالت ماشین به راحتی روشن بشود. در ادامه به گزارش الکو، برای بررسی 3 ایراد اساسی استارت خودرو توجه کنید.

علل استارت نخوردن ماشین و نحوه برطرف‌ کردن آن

3 ایراد اساسی استارت خودرو

مورد اول) استارت نخوردن خودرو از کجا ناشی می‌شود؟

روشن نشدن خودرو را با استارت نخوردن اشتباه نگیرید. ممکن است روشن نشدن خودرو دلایلی داشته باشد که هیچ ربطی به استارت نخوردن آن نداشته باشد. چه عواملی باعث استارت نخوردن خودرو می‌شوند:

عوامل استارت نخوردن ماشین

باطری: زمانی که خودرو استارت نمی‌خورد، اولین احتمالی که به ذهن راننده می‌رسد باطری است. باطری‌ جزو قطعات مصرفی خودرو است و همانند بعضی از قطعات خودرو، تاریخ مصرف دارد.

استارت: زمانی که راننده اقدام به استارت زدن می‌کند، برق از طریق باطری به سر استارت می‌رسد. اگر استارت شما خراب باشد، این فرآیند برق‌رسانی مختل می‌شود. بنابراین همین مشکل علت استارت نخوردن ماشین شما است.

دینام: دینام عملیات شارژ باطری را انجام می‌دهد. اگر دینام باطری را شارژ نکند یا اختلالی در روند شارژ آن بوجود بیاید، باطری دشارژ یا به‌اصطلاح خالی می‌شود.

سوئیچ: برای استارت زدن نیاز به سوئیچ است. مجموعه سوئیچ از یک مغزی سوئیچ و چند رشته سیم‌ تشکیل شده‌است. اگر سوئیچ، مغزی سوئیچ یا سیم‌کشی ایراد داشته باشد خودرو روشن نمی‌شود.

مورد دوم) چرا خودرو استارت میزند اما روشن نمیشود؟

ابتدا ببینیم استارت زدن در خودرو چگونه انجام می‌شود:

  1. مخلوط و ترکیب شدن سوخت و هوا
  2. متراکم شدن سوخت و هوا به واسطه نیروی مکانیکی
  3. ایجاد جرقه برای اشتعال سوخت و هوا
  4. حرکت انداختن پیستون‌ها درون سیلندر به ‌اندازه‌ی حداقل ۱۰۰ دور در دقیقه

وجود مشکل در هر کدام از این مراحل میتواند باعث استارت خوردن و روشن نشدن ماشین باشد. در واقع در این حالت خودرو استارت می‌خورد اما پیستون‌های موتور از حرکت خودداری می‌کنند.

دلایل استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

یکی از دلایل استارت خوردن و روشن نشدن ماشین، عدم سوخت‌رسانی صحیح به موتوراست که می‌تواند به علت‌های مختلفی رخ بدهد مانند: فیلتر بنزین مسدود شده، باک بنزین خالی و انژکتور آسیب دیده.

عامل دیگری که میتوان به آن اشاره کرد، وجود مشکل در سیستم احتراق است. از اجرای اصلی سیستم احتراق میشود به شمع، وایر و کوئل اشاره کرد که در صورت خرابی، باعث می‌شوند تا خودرو استارت بخورد اما روشن نشود. موارد دیگری که ممکن است باعث این ایجاد این مشکل شود عبارتند از:

خرابی استارتر: استارتر خودرو می‌تواند از دو جهت دچار مشکل بشود، الکترونیکی و مکانیکی؛ ضعیف بودن نور چراغ های پشت آمپر از علائم خرابی مکانیکیِ استارتر است، در حالی که صداهای نامتعارف از علائم خرابی الکترونیکی استارتر به شمار میره. در صورتی که دنده‌ها، قطعات متحرک و… دچار مشکل بشن، برای بقیه مجموعه استارتر هم دردسر درست می‌کنن.

خرابی سنسور ضربه: سنسور ضربه در خودرو به گونه‌ای طراحی شده است تا زمانی که خودرو تحت ضربه‌های شدیدی مثل تصادف قرار گرفت، خیلی سریع و به صورت خودکار خاموش بشود و از آسیب بیشتر به خودرو جلوگیری کند. حالا ممکن است که شما تصادف نکرده باشید؛ اما به علت‌های مختلفی مثل با شدت رد شدن خودرو از دست انداز یا چاله، سوئیچ ضربه برای شما فعال شده باشد.

خرابی سنسور دمای آب: اگه سنسور آب و یا فشنگی آن خراب شده باشد، اطلاعات نادرستی از دمای آب به ECU فرستاده میشود. ECU وظیفه دارد تا در دمای نامناسب از روشن شدن موتور خودرو جلوگیری کند.

مورد سوم) چرا خودرو پس از استارت طولانی روشن میشود؟

موارد زیادی هستند که باعث می شوند موتور به سختی روشن شود یا استارت بخورد، که بیشترین آنها به خصوص در هوای سرد یا پس از توقف طولانی اتفاق می افتد. حتی ممکن است در شرایط خاصی اصلا اتومبیل روشن نشود.

دلایل بد روشن شدن خودرو در صبح ها یا پس از توقف طولانی

  • بنزین

بنزین بی کیفیت می تواند منجر به طولانی شدن زمان استارت یا بد روشن شدن خودرو شود! این موضوع اثبات خیلی ساده ای دارد، اجازه دهید بنزین به آخر باک رسیده و سپس حدود ۳۰ الی ۴۰ لیتر بنزین سوپر بزنید یا در سوختگیری بعدی حدود ۲۵ لیتر بنزین یا کمتر را با یک مکمل اکتان یا شوینده انژکتور در باک بریزید. اگر تغییر خاصی احساس کردید، دلیل آن بنزین بی کیفیت است، پس بی دلیل قطعه خاصی را عوض نکنید.

  • شمع

فرسودگی شمع ها و بر هم خوردن دهنه شمع ها یا تنظیم نبودن گپ شمع ها، مهمترین دلیل در بد روشن شدن خودرو می باشند. چون کامپیوتر خودرو مجبور است روند جرقه زنی را با میزان مقاومت و گپ شمع ها تنظیم کند، به همین دلیل در صورت تنظیم نیودن یا فرسودگی شمع ها، خودرو با استارت زیاد روشن می شود و ممکن است تا مدتی با ریپ زدن حرکت کند.

  • سوزن انژکتور

دومین پارامتر مهم در حین استارت خوردن موتور ، سلامت و پاشش منظم سوزن انژکتور می باشد. این موضوع تا زمانیکه در دستگاه چک و تست نشود، قابل تشخیص نمی باشد. به همین دلیل سلامتی و تمیزی سوزن انژکتورها می تواند تاثیر بسزایی در استارت خوردن موتور داشته باشد. معمولا سوزن انژکتور معیوب به دلیل پاشش کمتر موجب دیرتر روشن شدن خودرو می شود.

این قطعه از مهمترین سنسورهای موتور خودرو می باشد. اهمیت این سنسور در ایسیوهای زیمنس و ولئو جی۳۴ بسیار بالاست. در این ایسیوها خرابی سنسور اکسیژن روی استارت سرد خودرو بسیار تاثیر گذاشته و موجب بد روشن شدن خودرو می شوند. شاید بپرسید سنسور اکسیژن چگونه روی استارت سرد تاثیر می گذارد؟ این قطعه زمان پاشش سوخت را در لحظات کارکرد عادی خودرو اپتیمم می کند و این تنظیمات اگر با خرابی سنسور همراه باشد روی استارت سرد تاثیر می گذارد.

  • خرابی سنسور دمای آب

اگر قبل از خواندن این مقاله در اینترنت این موضوع را جستجو کرده باشید حتما متوجه شدید که سنسور دمای آب چه نقش مهمی را در بد روشن شدن خودرو دارد. به همین دلیل ما تنها در اینجا به آن اشاره می کنیم و بهترین روش برای فهمیدن این موضوع علامت جالبی است که این ایراد از خود به نمایش می گذارد، خودرو صبح ها بد روشن می شود ولی به محض اینکه مقداری گرم می شود، دیگر راحت روشن می شود. البته بهتر است پارامترهای دیاگ حتما چک شود.

  • فیوزها

بعضی از خودرو ها فیوزی وابسته به استارت دارند ممکن است مشکل استارت شما به ساده ترین حالت با اصلاح نمودن عیوب این فیوز حل شود. پس قبل از هر چیز از سالم بودن آن مطمئن شوید.

در این مقاله سعی کردیم سه ایراد اساسی، در رابطه با استارت خودرو را بررسی کنیم و به شرح دلایل ایجاد این مشکلات بپردازیم. با توجه به نکاتی که برای شما بازگو کردیم می‌توانید مشکل آن را پیدا کنید و توسط تعمیرکار آن را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *